"...Hinsidig en utmerket solpleie, du får også avansert fuktighetskrem, antioksydanter som vitamin C og E og en patentert blanding av hudberoligende planter...."
Dette skriver Estèe Lauder om sin SunBlock for face spf 15 og 30.
- Noen produkter har obskure og magiske ingredienser. Dette har ikke innvirkning på noe annet enn hjernen, sier Ole Fyrand, professor ved Hudavdelingen ved Rikshospitalet til DinSide.
I en solkremtest fra Mattilsynet fra 2003 fremgår det at fem av solkremene på det norske markedet den gang ikke ga god nok beskyttelse, og at det var de dyre merkene som ikke holdt mål: Estée Lauder, Clarins og Biotherm. Heller ikke mellomskiktsmerket Sans Soucis holdt mål.
Estée Lauders produkt er fortsatt å få i butikkene.
- Men vi har fått godkjent vårt produkt hos Food and Drug Administration (USA), sier Mette Rosenvinge hos Estée Lauder i Oslo. - Effekten av alle våre produkter er dokumentert.
Kosmetikkjunkies
Kosmetikkselskapene får oss til å til å kjøpe hudkrem for 24 milliarder dollar på verdensbasis. Dette ifølge Economist og banken Goldman Sachs. Kosmetikkleverandørenes Forening i Norge opplyser at nordmenn alene handlet solkrem for 240 millioner kroner i 2003, 20 millioner mer enn i 2002. Vi handlet hud- og rensekrem for 1.415 millioner kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger