Engelskfrasene piloter lærer i dag dekker ikke mange situasjoner et fly kan komme opp i ...
Nye sikkerhetsregler krever at piloter må kunne engelsk. Det skriver den britiske avisen The Daily Telegraph.
Man skulle tro dette har vært et krav i lang tid, men overraskende nok er det først nå pilotene er pålagt å kunne snakke engelsk før de får sette seg bak spakene på et fly.
Det er International Civil Aviation Organisation (ICAO), som etter å ha rådført seg med International Air Transport Association (IATA), forrige uke bestemte at engelskkunnskaper er obligatoriske. Den nye regelen vil gjelde for hundretusen personer over hele verden.

- Que? Foto: Pavel Jedlicka Vis mer
Flere hundre liv skal ha gått tapt i flyulykker forårsaket av kommunikasjonsproblemer. Se eksempler lenger ned.
- Vi mener det bør være en minimumsstandard på engelskkunnskapene i flyindustrien, sa Henry Emery, en engelskkonsulent for luftfarten, og forfatter av et engelskkurs for piloter og flygeledere, til Telegraph.
Engelskfrasene piloter lærer i dag dekker ikke mange situasjoner et fly kan komme opp i, som for eksempel at det begynner å bli tomt for drivstoff. De nye standardene krever ikke perfekte engelskkunnskaper, men at man klarer å takle nødsituasjoner, og formidle hva som foregår til flygelederne.
- Så dersom en uzbekisk pilot kommer i trøbbel i peruviansk luftrom, vil han kunne følge instruksjonene fra peruvianske flygeledere, sa Emery.
Det er også viktig at piloter som flyr i luftrom som er trafikkerte, skjønner hva som sies på flyradioen, og dermed hva som foregår rundt dem i lufta.
The Daily Telegraph har samlet inn følgende hendelser der språkproblemer har ført til ulykker:
Kilder: The Daily Telegraph og ICAO