Raser mot SAS:

– En følelse av å bli lurt

Ble fjernet fra flyet, og etterpå ville SAS selge billetten hans til dobbel pris.

I TRØBBEL: Flere passasjerer opplever at SAS kansellerer flyvningen men at billettsalget for flyet fortsetter. Foto: Odd Roar Lange
I TRØBBEL: Flere passasjerer opplever at SAS kansellerer flyvningen men at billettsalget for flyet fortsetter. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kan SAS kansellere en flyavgang og flytte passasjerer til en avgang en annen dag, for deretter å selge ledige seter i det opprinnelige flyet til dobbel pris?

Dette er spørsmålet drøbakmannen Per Erik Funderud og flere andre SAS-passasjerer vil ha svar på.

Endrer reiserute

Funderud og familien ville være tidlig ute og sikre seg sommerens flybilletter til feriehuset i Portugal før sommerprisene ble skyhøye. Men ei tid etter at billettene var kjøpt og betalt kom meldingen fra SAS:

«Selskapet beklager at vi må kansellere (avlyse) den opprinnelige flighten 1. juli og endre reiserute og -tidspunkt for familien på fire.»

Med mailen følger nye billetter til et SAS-fly med avreise dagen etter - med mellomlanding og ankomst til Faro mye seinere på dagen.

INGEN KONTAKT: Flypassasjerer sliter med å få kontakt med SAS sin kundeservice. Foto: Odd Roar Lange
INGEN KONTAKT: Flypassasjerer sliter med å få kontakt med SAS sin kundeservice. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Kortere ferie

– Det betyr at ferien blir halvannen dag kortere, men det er jo slikt som kan skje med flyvninger.

– Men det som overrasket meg aller mest er at den opprinnelige flighten fortsatt ligger ute for salg på sas.no, nå til cirka dobbelt så høy pris som vi kjøpte for. Det smaker av følelsen av å bli lurt. Og jeg spør meg selv: er dette virkelig lov? spør Funderud.

– I tillegg var det ingen mulighet for å komme i kontakt med SAS’ kundeservice for å diskutere saken med dem, sier Funderud til DinSide.

Telefonkrøll

– På telefon svarer de at man må ringe seinere, men at det kan være lettere å velge engelsk språk. Gjør man det kommer man inn i en kø hvor det fra tid til annen sies at en snart vil få hjelp …

Men etter en times venting hadde det fremdeles ikke skjedd noe. Heller ikke ved telefonforsøk litt etter klokka 07.00 på morgenen - før morgenrushet - var det mulig å komme gjennom.

– For meg tyder det på at SAS ikke ønsker at vi skal kunne komme i kontakt med kundeservice, sier Funderud, som etter flere dagers forsøk endelig kom gjennom. Og svaret han fikk sjokkerte ytterligere.

FLY: I et fly må ting stables tett for at det skal bli plass til alt. Video: Mathias Loftås Vis mer

Flyttet, igjen

– En hyggelig kunderådgiver kunne flytte billettene til den opprinnelige flighten. Noe vi takket ja til.

– Har SAS ruter liggende ute for salg - som de vet ikke skal gjennomføres - for så å endre reisen uten samråd med kunden? spør Funderud.

DinSide har i løpet av de siste ukene mottatt flere henvendelser fra lesere som har opplevd det samme som Funderud.

Dette svarer SAS

Og pressesjef John Eckhoff i SAS svarer:

– Aller først: Vi kansellerer selvsagt ikke bookinger for å selge billetten dyrere til andre. Men det er riktig at det har vært mange endringer de to siste åra.

UTFORDRINGER I KØ: SAS og pressesjef John Eckhoff svarer på kritikken fra passasjerer. Foto: SAS
UTFORDRINGER I KØ: SAS og pressesjef John Eckhoff svarer på kritikken fra passasjerer. Foto: SAS Vis mer

– Akkurat nå er det en global utfordring for alle flyselskaper å tilpasse kapasitet til etterspørsel, og omikron og krig har ikke gjort det enklere. Det gjør at det fortsatt vil være en periode med endringer, før vi snart går over til en mer normal situasjon.

Fortsatt «til salgs»

Men SAS-pressesjefen fortsetter:

– Når vi kansellerer en reise, forsøker vi alltid å begrense ulempen for passasjerene ved å booke om til nærmeste ledige flyvning. Av tekniske årsaker skjer dette i en bestemt rekkefølge, avhengig av om du flyr direkte eller via en annen flyplass.

Mesteparten skjer automatisk, men noe må håndteres manuelt.

– I mellomtida ligger flyavgangen i systemet uten at du får booket. Vi varsler passasjeren først når vi gjør endringen for akkurat den billetten, og dermed kan du oppleve at billetten tilsynelatende ligger for salg før vi har tatt kontakt.

Rettighetene

Om du har bestilt via et reisebyrå tar vi kontakt med dem, og så kontakter de sin kunde.

– Hvilke rettigheter har kunden dersom den nye reisetida ikke passer?

– Dersom endringen vi foreslår ikke passer for deg, kan du via kundesenteret be om en annen reiserute eller avbestille reisen og få refusjon.

– Siden det er mange endringer, er det også perioder med lang ventetid på kundesenteret. Dette beklager vi, men vi har satt på ekstra mange ansatte så ventetida skal være kortest mulig, avslutter John Eckhoff.

- Men hva skjedde med Funderuds flight, der han får tilbake sin opprinnelige flyavgang?

- Når det gjelder akkurat denne flighten har det skjedd en glipp i forbindelse med justering av trafikkprogrammet. Flighten ble først tatt ut, før den ble satt inn i programmet igjen. De fleste som var booket på denne flighten ble booket tilbake, mens det for enkelte av passasjerene dessverre fikk ulemper som dem dere beskriver. Det beklager vi, sier John Eckhoff.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer