Bimodale tog

En helt ny hverdag for togreisende

I dag rulles de første bimodale togene ut på skinnegangen på Trønderbanen. Togene skal gi oss en helt ny togopplevelse og være en stor forbedring sammenlignet med togtypen som benyttes i dag, ifølge SJ.

TOG-REVOLUSJON: Togene som snart trafikkerer Trønderbanen har, blant annet, kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog, oppfyller kravene til universell utforming og passasjerene vil oppleve mindre støy. I tillegg vil togsettene bidra også til å redusere CO2-utslipp per passasjer med opptil 30 prosent. Foto: Stadler/Norske tog.
TOG-REVOLUSJON: Togene som snart trafikkerer Trønderbanen har, blant annet, kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog, oppfyller kravene til universell utforming og passasjerene vil oppleve mindre støy. I tillegg vil togsettene bidra også til å redusere CO2-utslipp per passasjer med opptil 30 prosent. Foto: Stadler/Norske tog. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag 31. august reiser samferdselsminister Knut Arild Hareide med en helt ny type tog fra Trondheim S til Hell stasjon.

De første bimodale togene fra Stadler har nemlig ankommet Norge, og klargjøres i disse dager for trafikk på Trønderbanen mellom Ler/Melhus og Steinkjer.

Togene starter i ordinær drift allerede fra oktober og i løpet av 2022 skal alle 14 togsett være i trafikk, ifølge SJ Norge, som trafikkerer Dovre- og Nordlandsbanen, Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Hva er et bimodalt tog?

Jo, dette er et hybridtog som går like godt på strøm fra kontaktledningene over skinnene som på strøm de selv produserer underveis.

De bimodale togene som snart tøffer langs Trønderbanen, er av type 76. Denne togtypen er konstruert som et elektrisk tog, men har mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift når de trafikkerer ikke-elektrifiserte strekninger.

- Den største forskjellen fra et ordinært Flirt-togsett (type 74 og 75), er den lille mellomvogna som huser, blant annet, dieselmotoren, forklarer Widar Lian, lokfører og prosjektkoordinator, til Jernbanemagasinet.

GULL FRA ARKIVET: Slik er det å kjøre Norges raskeste tog. Video: Per Ervland Vis mer

Mer plass, mindre utslipp

De nye bimodale togene har flere passasjerplasser (241 mot 136), og er betydelig lengre enn de gamle dieseltogene av type 92.

Togene har altså kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog.

Type 76 er moderne tog som både har god plass, i tillegg til at de oppfyller kravene til universell utforming. De reisende vil oppleve at det er mindre støy fra togene, samt plass til flere sykler og bagasje, framholder SJ Norge.

Togsettene vil bidra også til å redusere CO2-utslipp per passasjer med opptil 30 prosent, ifølge BaneNOR.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer