Det skulle vært klart for en god stund siden, men søndag landet endelig det nye flyet i Norwegian-flåten på Gardermoen, noen måneder forsinket.
DinSide var på plass for å forevige øyeblikket, og for å ta en titt på interiøret i flyet.
Hjulene traff bakken litt lenger inne på rullebanen enn andre fly, men det skulle bare mangle. Dreamliner er et gigantisk fly med stort vingespenn, og da er det greit å ha god klaring, både forover og bakover.
Les mer om Norwegians Dreamliner-planer
På vei inn til gate ble flyet døpt på tradisjonelt vis. To vannkanoner på hver sin side sørget for en fuktig velkomst for Sonja Henie.
BILDESERIE: Her kan du se landingen:
Godt med plass
Det ser stort ut fra utsiden, og det føles ikke mye mindre når du kommer inn. Går du til venstre havner du i avdelingen for dem med velfylte lommebøker, og tar du til høyre kommer du til økonomiklasse.
Vi prøvesatt seter fra begge avdelinger, og litt overraskende var de "billige" setene mer komfortable, i alle fall hvis du er slank. De ga god sidestøtte, og vi satt som støpt i setet.
De litt dyrere setene var bredere og hadde fotskammel, men vi satt ikke like godt. Det var selvfølgelig mer plass, men både rygg og sete var "flatere" i formen.

Ikke elektronisk justering
Norwegian har valgt å gå for en manuell løsning på setene på Premium Class. Vår erfaring var at dette ikke var helt praktisk.
For de aller fleste vil det nok gå ganske greit, men vi merket at fotskammelen var tung å få tilbake i setet etter at den hadde vært slått ut. Vi måtte faktisk bruke litt muskler for å få den inn, så passasjerer, gjerne de litt eldre, vil kanskje få problemer her.
Norwegian mener på sin side at dette kan være fordi flyet er helt nytt, og at det vil gå seg til etter hvert.
De andre justeringene, som ryggjustering og "strekking" av fotskammel (se bildeserie), var også litt trege, men her tror også vi at det vil gå seg til etter at setene har blitt brukt noen ganger.

Gjemt i armlenenet
Har du kjøpt deg et av de dyre setene finner du både videoskjermen og bordet gjemt i hvert sitt armlene. Bordet er litt fiklete å få opp, men skjermen spretter opp når du trekker i en spake.
Vi fikk for øvrig ikke testet underholdningssystemet, da det ikke var aktivt under vårt besøk. Vi kan likevel konstatere at vi ikke fant noen fjernkontroll, og etter det vi forstår har Norwegian gått for en løsning basert på berøringsfølsomme skjermer.
På armlenet finner du også knapper til å justere volum, skru på leselys eller mase på de ansatte. Du trenger altså ikke lenger strekke deg mot taket for å tilkalle de kabinansatte.
Vi fikk også testet de spesielle vinduene vi har skrevet om tidligere. De dempet sollyset utenfra betraktelig, og de gamle lukene vil nok ikke bli savnet.
BILDESERIE: Her kan du se interiøret i Norwegians nye fly: