- Jeg ble litt overrasket, og skjønner ikke helt at det er mulig, sier Hilde Angelfoss.
Hun hadde kjøpt premiumsetet på første vogn på Dovrebanen av en god grunn.
Angelfoss jobber som professor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, og var på vei til Åndalsnes på en studietur med flere studenter.
Det skriver Adressa, som først omtalte saken.
Mandag morgen håpet hun på en togtur i fred og ro - omringet av skog og fjell. Turen gikk først fra Oslo- Dombås, og fire timer med utsikt og ro var ønsket.
- Planen var at jeg skulle få jobbet under togturen, og samtidig nyte utsikten på Dovrebanen, sier professoren.
Men gleden over premiumsetet ble fort revet vekk da hun ankom plassen.

- Jeg skjønner ikke at det er mulig. Absolutt hele vinduet var dekket av reklame. Jeg kan ikke forstå at de har godtatt dette, og bare latt det være på da de så effekten etter monteringen, sier Angelfoss til Dagbladet.
Tok grep
Angelfoss tok raskt kontakt med togets konduktør, som skal ha forklart henne at problemet ville være vanskelig å løse siden toget konstant var i bruk.
- Han svarte for seg så bra han kunne, og vi hadde god dialog. Da toget ankom Hamar fikk jeg et nytt sete hvor vinduet ikke var blokkert, sier hun.
Hun skal også ha blitt fortalt at hun ikke var den første som klaget på den heldekkende reklamefolien.
- For togselskapets skyld håper jeg at de klarer å få det bort før påske. Det blir trolig ikke så lett å få nytt sete med fulle tog, sier Angelfoss.
Angelfoss sier til Dagbladet at togturen ble lit annerledes enn forventet, men at hun er veldig fornøyd med hvordan SJ Norge tok imot tilbakemeldingene og handlet deretter.
- Jeg ser fram til ny togtur med SJ Norge fra Åndalsnes -Oslo på onsdag,

- Hadde aldri tilgitt meg selv
Beklager
I et innlegg i Facebook-gruppen «togferie» delte Angelfoss sin frustrasjon:
«Helt utrolig at man kan dekke til vinduene 100 % med intetsigende reklame. Burde være mulig å rette opp feilen kjapt når man ser denne designfeilen, og skrape fram en liten glugge på vinduet i hvert fall. Eller hva SJ Norge?»

Her viste flere engasjement rundt reklame-plasseringen:
«En usedvanlig tanketom og dårlig idé som noen i SJ Norge burde stoppet før den ble iverksatt» skriver en av flere Facebook-brukere som har kommentert under innlegget.
Angelfoss har nå fått svar av SJ Norge, som beklager den lite gjennomtenkte plasseringen.
- Her er det bare å legge seg flat. Vi beklager at denne folien dekker hele vinduet så utsikten forsvinner. Vi er jo helt enige i at utsikten fra toget er en stor del av opplevelsen. Her har vi ikke tenkt gjennom nok før folien var på plass, svarer SJ Norge.
Svaret til Angelfoss lyder som følgende:
«Det syntes jeg var super raskt levert. Gleder meg til reise fra Åndalsnes til Dombås i morgen»
Lover endring
SJ Norge opplyser også om at reklamefolien skal fjernes.
- Som det har blitt opplyst, så skal folien av. Vi lover at vi ikke skal sette opp folie over vinduene igjen. Beklager!
Pressevakt i SJ Norge, Børge Lein, forteller til Dagbladet at folieringen av toget er et stunt for å bekjentgjøre en skidestinasjon hvor man kan gå rett fra toget til skiheisen.
- I forbindelse med åpningen av holdeplassen har vi foliert et tog, «skitoget», og har fraktet flere tusen kunder til Kvitfjell. Folieringen skal bort før påsketrafikken starter, sier Lein til Dagbladet.
SJ Norge er kjent med at folieringen har dekket noen av vindusplassene, og beklager overfor de kundene som har blitt forulempet av dette.