Vi forventer at det skal være penger å tjene på å bestille hotellrommet på nett. Gjør vi arbeidet selv, sparer vi hotellene for administrasjon og kontaktkostnader, og bør dermed få litt av denne besparelsen som belønning for strevet. Men slik er det ikke alltid.
Vi har lett etter hotellpriser via tre kanaler - på selvstendige hotellbookingtjenester på nett, via telefon til hotellresepsjonene og på hotellenes egne nettsteder - i New York og London. Resultatene er sprikende: alt fra null prisforskjell til store fortjenester og tap. Men ett er sikkert: En ekstra runde på telefon og Internett gir merverdi i form av rimeligere overnatting, selv i populære metropoler som London og New York.
Voldsom markedsføring
Hotellbookingtjenestene er snare med å love voldsomme rabatter. Men turister på budsjett bør ikke ta nettstedenes selvreklame for god fisk. Hotellene kan like gjerne gi vel så gode rabatter. Og markedsføringslovene utenlands har rom for et og annen løfte uten hold. Forbrukerombudet opplyser at det i EU jobbes med et direktiv for felles retningslinjer for markedsføring innen EU:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger