Mandag morgen ble det klart at Norwegian ikke får noe ekstra støtte av staten, utover støtteordningene til bransjen som helhet - noe flyselskapet sier de trenger for å overleve vinteren.
Men, det er ikke bare Norwegian som lider. Luftfarten er inne i en dyp og langvarig krise grunnet pandemien:
- Så langt i år har staten gitt 13 milliarder kroner ekstra til norsk luftfarten og innført en lånegarantiordning. I tillegg har flyselskapene sluppet å betale avgifter til Avinor.
- Lånegarantiordninga som ble lansert av staten 19. mars er på inntil seks milliarder kroner, hvorav tre milliarder var rettet mot Norwegian, men likevel sliter selskapet nå.
Hva vil krisen i Norwegian og flybransjen si for oss forbrukere på sikt? Hvordan vil billettprisene påvirkes, og er det slik at de korte, spontane storbyferiene slik vi kjenner dem er «døde», også på «den andre siden» av pandemien?
- Alle vil fortsatt ha råd til å reise
Ole Stouby hos prissammenligningstjenesten Travelmarket.no tror at andre flyselskap fort vil komme (rulle ut?) på banen dersom Norwegian går konkurs og overta de mest attraktive rutene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger