Reiseerstatningene er rekordhøye på grunn av de mange avbestillingene knyttet til coronaepidemien, ifølge ferske tall fra Finans Norge.
Etter første halvår er reiseerstatningene på nesten 1,9 milliarder kroner til sammen, hele 700 millioner kroner mer enn etter samme periode i fjor.
Tallene er for første halvår av 2020.
Mest avbestillinger
Ifølge tallene fra Finans Norge, er det avbestillinger som utgjør majoriteten av sakene og utbetalingene:
Avbestillinger utgjør rundt halvparten av sakene.

NÅ: Glem avbestilling til gule land
Reiseforsikringen dekker avbestilling til land eller områder der det er utstedt et offisielt reiseråd. I denne situasjonen med coronapandemien vil det si at forsikringsselskapene dekker avbestilling til land som er utenfor EU/EØS/Schengen - og til landene som er merket med rødt i myndighetenes smittekart.
- Mange har kontaktet forsikringsselskapene for å få erstatning for avlyste og avbrutte reiser, og forsikringsselskapene strekker seg langt for å hjelpe. Avbestillinger står for økningen med nesten fire ganger så mange saker som på samme tidspunkt i fjor, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.
Husk at forsikringsselskapene krever at landet du ønsker å avbestille en reise til, må ha vært grønt eller gult på bestillingstidspunktet.

Ferien 2021: Blir knapt verre
De sier også at de utbetaler erstatning for avbestilling utover det som du kan ha krav på fra reisearrangøren og i tilfellene der reisen ikke er kansellert av reiseselskapet/flyselskapet/hotellet - for i de tilfellene vil du kunne kreve refusjon fra reiseselskapet.
Det er også en frist for når du kan avbestille, i forhold til hvor lenge det er til avreise.
- Kortere og kortere behandlingstid
Behandlingstid i forhold til refusjon og erstatning for ferie under coronapandemien er et spørsmål som berører mange og som det har vært mange saker om i media.
Andreas Handeland i Europeiske, en del av If, sier til Dinside at behandlingstiden er varierende - men at den generelt blir kortere og kortere:
- Selv om skoleferien er over, er antallet henvendelser vi får rundt reiseforsikring fortsatt høyt. Behandlingstiden på de ulike sakene varierer i tråd med sakens kompleksitet, men på generelt grunnlag blir den kortere og kortere. Noen saker kan løses fortløpende, mens andre saker har inntil fire ukers behandlingstid, sier Handeland.
- I mange tilfeller har kunden krav på å refundert reisen av fly- eller reiseselskapet, som grunnet offisielle reiseråd ikke får tatt kunden med på reisen vedkommende har betalt for. Dette er vanlige rettigheter man har som forbruker. Disse sakene kan noen ganger ta litt tid fordi kunden må få avklart hva disse selskapene dekker. Først da vet vi hva kunden eventuelt sitter igjen med av utgifter, sier Handeland.
Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige, sier til Dinside at det er en ukes ventetid akkurat nå:
- I øyeblikket er det drøyt en ukes ventetid, etter å ha vært nede i et par dager. Men nå har det strømmet ytterligere på med skademeldinger i lys av at folk begynner å melde inn mer etter ferien, som i hovedsak gjelder saker innenlands, sier Rysstad.
Mindre tyveri, sykdom og reiseulykker
Ifølge Finans Norge, har utbetalingene for tyveri, sykdom og reiseulykker vært lavere enn tidligere år.
Dette forklarer de med at erstatningene for reisesyke naturlig går ned fordi svært få har reist utenlands og blitt syke i utlandet med behandlingsbehov der. Dinside har skrevet om tilfeller med sykdom på reise i utlandet der regningen kom på nærmere 5 millioner kroner.
Tyverierstatningene har gått ned med rundt 25 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
