Flyforsinkelse:

Få dobbel erstatning

Slik får du maksimal erstatning når flyet er forsinket.

TRØBBEL: Vinteren betyr forsinkelser og kanselleringer i flytrafikken. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
TRØBBEL: Vinteren betyr forsinkelser og kanselleringer i flytrafikken. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vinteren har satt sitt preg på store deler av landet, på godt og vondt. For dem som skal reise med fly betyr snøfall og kulde også utfordringer med tanke på reisetid og ikke minst forsinkelser.

Mens de fleste fly er i rute i sommerhalvåret er det langt flere forsinkelser og kanselleringer når snøen faller. Husk derfor å legge inn ekstra tid når du planlegger for reisen hjem til jul.

Og det er greit både å kjenne rettighetene sine og å vite hvordan man bruker dem på en smart måte dersom noe går galt på reisen.

Du kan lese mer om rettighetene her.

IKKE GJØR DETTE: Dersom du plasserer glassene med klokken ned, vil det kunne få konsekvenser for bakterienivået i glasset. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Når flyet kanselleres

Norsk flytrafikk reguleres blant annet av felles EU-regler når det kommer til rettigheter for passasjerene. De gir også flyselskapet retten til å kansellere en flyreise minst fjorten dager før avreise, uten at du har krav på erstatning i form av såkalt kompensasjon.

En kompensasjon er ekstra penger utover dine faktiske utgifter. Altså en slags erstatning for ulempen og problemene du er påført - enten ved kansellering eller forsinkelse. Beløpet har standardstørrelser på 250, 400 og 600 euro, avhengig av reiselengde og forsinkelse.

Flyselskapet kan endre flyavganger og du mister retten til såkalt standardkompensasjon dersom dette skjer minst 14 dager før avreise.

Det gjør du også dersom du samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise maksimalt to timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest fire timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.

Gir beskjed

Dersom det er mindre enn sju dager før avgang, skal du bli tilbudt en ombooking som fører til at du kan reise høyst én time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest to timer etter planlagt ankomsttid.

Flyselskapet skal gjøre sitt beste for å varsle deg, og du har krav på at de finner en alternativ reise for deg. Eller at de betaler deg tilbake for ubrukte billetter.

Dersom du ikke kjøper flybilletten direkte gjennom flyselskapets side, men har kjøpt billetten via en tredjepart, risikerer du at flyselskapet ikke har kontaktinformasjonen din, og dermed ikke får varslet deg. Dersom du kjøper billett gjennom et slikt tredjeparts-selskap må du huske å etterregistrere reisen via flyselskapet lojalitetsprogram - umiddelbart etter bestilling.

TØFF VINTER: Vinterhalvåret byr alltid på utfordringer for flyselskapene. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
TØFF VINTER: Vinterhalvåret byr alltid på utfordringer for flyselskapene. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Når flyet kanselleres

Når flyet er forsinket eller kansellert, kan det by på alt fra irritasjon til store problemer for de reisende. Derfor har man - i reisesammenheng - gode rettigheter dersom man velger fly fremfor annen reisemåte.

Dersom forsinkelsen skyldes været, streik, terror eller andre årsaker som er utenfor flyselskapets kontroll, bortfaller muligheten til å få en økonomisk kompensasjon.

Da får du enten billettpengene tilbake eller ny reise, sammen med dekning av blant annet mat/drikke og overnatting.

Dersom forsinkelsen skyldes tekniske feil, mangel på besetning i flyet eller andre lignende årsaker så regnes dette vanligvis som årsak som utløser erstatning (kompensasjon) alt etter antall timer og reiselengde.

Dette må du ha

Når du skal søke om erstatning/kompensasjon så må du ha følgende informasjon for hånden:

  • Bookingreferanse
  • Flightnummer og dato på opprinnelig fly
  • Flightnummer og dato på det nye flyet (ved kansellering)
  • Kopi av boardingkort for å vise at du faktisk har reist med flyet
  • Kopi av eventuelle kvitteringer dersom du har hatt egne utlegg.
  • Dersom du har kjøpt billett hos flyselskapet så retter du kravet dit. Dersom du har kjøpt gjennom et reisebyrå så er dette veien å gå.

Få dobbel erstatning

De fleste velger å få utbetalt erstatningen i kontanter som overføres til den kontoen du oppgir.

Men, det er ikke sikkert at dette er det smarteste for deg.
SAS gir deg dobbel erstatning dersom du heller velger en såkalt voucher, altså en slags tilgodelapp.

Med denne kan du betale nye reiser.

Dersom du f.eks. har krav på 250 euro i kompensasjon, så får du en voucher pålydende 500 euro.

Eller - du kan velge 25 000 Eurobonus-poeng i stedet for penger.

Med smart bruk av EB-poeng kan du få inntil fem flyreiser for dine 25 000 poeng.

Dersom du velger en voucher så kan du bruke hele eller deler av den til betaling for neste reise. Dersom du ikke bruker opp alt første gangen så har du restbeløpet til neste gang.

Du kan også gi den bort, slik at andre kan bruke den til å kjøpe seg en flyreise, bekrefter pressesjef John Eckhoff I SAS.

Ulike løsninger

Norwegian har ikke voucher som en løsning, men tidligere under corona-pandemien ga selskapet cashpoints som en av flere muligheter.

- Norwegian følger EU-forordningen som regulerer retten til kompensasjon, og om reisen er kansellert i sin helhet kan kundene enten endre reisen til et annet tidspunkt eller få full refusjon, sier pressekontakt Eline Skari i Norwegian.

- Generelt anbefaler vi kunder som ønsker fleksibilitet å booke billettyper som er tilpasset dette behovet. Når det er sagt, har vi fortsatt et tilbud om én gebyrfri ombooking av alle billettyper, inkludert billetter som i utgangspunktet ikke er fleksible. Dette tiltaket har vi nå forlenget til å gjelde for reiser som er bestilt frem til 31. januar 2022, og som i sin helhet gjennomføres innen 29. oktober 2022.

Også Flyr betaler pengene direkte tilbake til kontoen din.

Men uten noe ekstra.

- Vi har ikke på plass slike løsninger som voucher/bonuspoeng hos oss enda, sier kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer