SAS-streiken:

Få pengene dine raskt

Snarveien til å få reisepengene dine tilbake raskest mulig

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tusenvis av reisende må endre ferieplanene sin etter at SAS-pilotene har gått ut i streik. Og for mange handler det nå om å få igjen reisepengene sine fra flyselskapet raskest mulig.

Når flyet er innstilt

Hvis flyet blir innstilt, uansett tid i forveien, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
  • Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
  • Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Du har altså valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting av reisen, uansett årsak til at flyet blir innstilt.

Du kan også ha rett til en kompensasjon (erstatning) samt refusjon av uforutsette utgifter.

Dette kan være utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen, transport til og fra overnattingsstedet osv.

Legg ut selv

Det enkleste er å legge ut for ekstraordinære utgifter selv. Ta vare på alle kvitteringer og kreve deretter refusjon fra SAS når reisen din er over, eller så snart som mulig etter at SAS har kansellert reisen.

Du har krav på billettpengene og refunderte utgifter tilbake innen 7 virkedager.

Det gis normalt ikke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste eller liknende.

Vi viser deg snarveien til å få pengene dine tilbake.

Pengene er tapt

Dersom du velger omruting, skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og drikke i ventetida.

- Hvis overnatting blir nødvendig, skal du i tillegg få dekket innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. I tillegg har du rett til å få dekket utgifter til telefonsamtaler, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til DinSide.

Dersom du velger kansellere reisen din og å få tilbakebetalt billettkostnaden, må du være oppmerksom på at du ikke i tillegg kan kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining i form av mat, drikke eller overnatting.

Kundeservice

Dersom du har bestemt deg for ikke å benytte deg av hele eller deler av billetten din eller tilbudet om omruting med et annet fly, bør du kreve pengene tilbake for flybilletten din snarest mulig.

Du bruker denne nettsida til SAS for å be om penger tilbake for flybilletter og utgifter du har hatt.

For å be om refusjon for en flybillett bestilt gjennom et reisebyrå eller et nettbasert reisebyrå, må du fylle ut dette skjemaet.

Dersom du vil ha kontakt med SAS kundeservice kan du gjøre det her:

Chatbot Live chat:
Mandag–fredag: 07.00–19.00
Lørdag: 09.00–17.00
Søndag: 09.00–18.00.

Chatbot-en (robot) er åpen hele døgnet

Telefonnummeret til kundeservice er 21 89 60 00

Mandag-fredag: 07.00-19.00
Lørdag: 09.00-17.00
Søndag: 09.00-18.00

Standardkompensasjon

Dersom flyselskapet kansellerer reisen din kan du ha rett til en standardkompensasjon etter EU-forordningen. Summen varierer fra 250 – 600 euro avhengig av flygingens lengde.

Det tilsvarer mellom rundt 2500 og 6100 kroner med dagens kurs.

EU-domstolen ha slått fast at streik i eget selskap ikke er å anse som en ekstraordinær omstendighet som fritar flyselskapene fra en slik plikt.

For å slippe unna plikt til å betale standardkompensasjon må selskapet kansellere reisen og informere kunden om dette seinest 14 dager før planlagt avgang.

Hvor finner du klagen din?

Alternativt må flyselskapet informere den reisende om den innstilte flygingen mellom 14 og 7 dager før avgang dersom det tilbys omruting slik at passasjeren kan reise høyst to timer to timer før planlagt avgangstid og ankomme det endelige bestemmelsessted seinest fire timer etter planlagt ankomsttid, forklarer bransjeorganisasjonen Virke.

SAS slipper også å betale kompensasjon dersom de opplyser om den innstilte flygingen mindre enn sju dager før planlagt avgangstid og passasjerene tilbys omruting slik at de kan reise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomme det endelige bestemmelsessted seinest to timer etter planlagt ankomsttid.

Det er ikke krav om at EU-kompensasjon skal utbetales innen 7 dager.

Hvor langt er din klage kommet inn i systemet?

Dette kan du finne ut av ved å gå inn på denne nettsida.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer