SAS-streiken:

Få pengene dine raskt

Snarveien til å få reisepengene dine tilbake raskest mulig

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tusenvis av reisende må endre ferieplanene sin etter at SAS-pilotene har gått ut i streik. Og for mange handler det nå om å få igjen reisepengene sine fra flyselskapet raskest mulig.

Når flyet er innstilt

Hvis flyet blir innstilt, uansett tid i forveien, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
  • Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
  • Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Du har altså valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting av reisen, uansett årsak til at flyet blir innstilt.

Du kan også ha rett til en kompensasjon (erstatning) samt refusjon av uforutsette utgifter.

Dette kan være utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen, transport til og fra overnattingsstedet osv.

Legg ut selv

Det enkleste er å legge ut for ekstraordinære utgifter selv. Ta vare på alle kvitteringer og kreve deretter refusjon fra SAS når reisen din er over, eller så snart som mulig etter at SAS har kansellert reisen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer