Passasjeren skulle fly med SAS ut fra Trondheim lufthavn, og møtte opp over én time før avgang. Innsjekkingsautomaten virket ikke, og vedkommende havnet dermed bak i en lang kø på manuell innsjekking.
Et bagasjebånd ute av drift, skal ha gjort at det gikk ekstra tregt, og det endte med at passasjeren ikke rakk flyet og ikke kom frem til destinasjonen til rett tid.
Vedkommende ble tilbudt gratis ombooking til en avgang to dager senere, og takket ja til dette. Videre ba han om en standarderstatning tilsvarende 4000 kroner, noe som ble avslått av SAS.
Passasjeren klaget dermed saken inn for Flyklagenemda, som anbefaler selskapet å betale ut erstatningen.
– Etter flertallets oppfatning kan ikke klager lastes for at automatene var ute av drift og at det kun var manuell innsjekkingsmulighet med lang uprioritert kø. Klager har overholdt de tidsrammene som var fastsatt av SAS og har ingen skyld i at innsjekkingsprosessen gikk tregt. Tvert imot taler klagers fremstilling i retning av at det var dårlig organisering og undermanning av skranken i kombinasjon med kjente feil på bagasjebåndet og uvirksomme automater som var årsaken til at klager ikke fikk sjekket inn i tide og dermed mistet flyet, skriver nemnda i sin avgjørelse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger