Flyreiser

Får 50 000 etter bokstavtabbe

Bokstavtabben kostet flesk, men resultatet etter feilen overrasker.

LANG VENTETID: Mens den ene kunne reise fra Heathrow, måtte den andre belage seg på lang ventetid. Foto: Odd Roar Lange
LANG VENTETID: Mens den ene kunne reise fra Heathrow, måtte den andre belage seg på lang ventetid. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At det er viktig at flypassasjeren skriver navnet sitt 100 prosent korrekt er kjent for de fleste. Særlig på utenlandsreiser, der det må være samsvar mellom skrivemåten i passet og på flybilletten.

Passene leses ofte digitalt (av en maskin) og denne sjekker at det er samme navn som i flyselskapets passasjerliste.

NYE REGLER: Er du glad i nettshopping, og spesielt fra utlandet, bør du være klar over de nye reglene som gjelder fra 1. januar. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Men at det er flyselskapet som ender opp med en ekstraregning etter feilstavelser hører til sjeldenhetene. Men nå har det skjedd. Og det er SAS som må punge ut med over 50 000 kroner til en uheldig passasjer.

Langtur på businessklassen

Det er klart etter at Transportklagenemnda har kommet med sin avgjørelse i en heller uvanlig sak, der en flypassasjer klaget selskapet inn til nemnda etter å ha fått avslag på et krav om refunderte utlegg til nye flybilletter.

To reisevenner hadde bestilt billett med bonusbilletter hos SAS fra London via Santiago i Chile til Bogota i Colombia, og reisen skulle gjennomføres i august 2022. Flyreisen på businessklasse skulle gjennomføres av samarbeidspartneren Avianca, men var utstedt på et SAS-dokument.

Én bokstav for mye

To dager før avreise oppdaget han som hadde betalt med bonuspoeng at det var én bokstav for mye i vennens fornavn.

Han kontaktet derfor SAS som rettet opp feilen og sendte ny reisebekreftelse til de reisende.

Men da de skulle sjekke inn på Heathrow fire timer før avreise, var vennens flybillett slettet av SAS.

Den uheldige flypassasjeren oppsøkte SAS på Heathrow og ba om hjelp, men flyselskapet kunne ikke hjelpe da flyet allerede var fullt.

Reisefølget måtte i stedet kjøpe ny flybillett med annet selskap via Madrid dagen etter.

Mistet luksusen

Denne billetten var på økonomiklasse, og klagerens venn mistet komforten han ville fått ved å reise på businessklasse. Videre var den nye reisen lenger med svært lang ventetid i Madrid, og han ankom Santiago en dag seinere enn på opprinnelig reise.

Klagers venn krever refusjon av sine utgifter, totalt 54 929 kroner.

SAS har i ettertid refundert klagers utgifter til hotell, transport og mat, samt tilbakeført 160 000 eurobonuspoeng. Men de gjenværende 51 177 utgiften til ny flybillett, ville ikke selskapet dekke.

Dette sier klagenemnda

Transportklagenemnda kommer imidlertid til et annet resultat.

De mener at SAS opptrådte uaktsomt og at det er en årsakssammenheng mellom kansellering av billetten og SAS' unnlatelse av å skrive om billetten, i forhold til klagerens økonomiske tap.

Nemnda mener derfor at SAS skal erstatter klagerens utgift til ny flybillett med 51 177 kroner.

Avslagene

Klagerens venn får imidlertid ikke erstatning for at han ble sittende på økonomiklasse på den nye flybilletten da han opprinnelig hadde businessbillett, samt erstatning for en dags forkortet ferie.

Nemndas flertall mener at slike ikke-økonomiske tap ikke har erstatningsrettslig vern i norsk erstatningsrett. Både fordi det ikke finnes en særskilt hjemmel for klagers tilfelle og klager har heller ikke krevd et spesifikt beløp.

Han får heller ikke den såkalte EU-kompensasjonen på 600 Euro (6700 kroner) for forsinkelsen fra SAS.

Transportklagenemnda begrunner det med at det var det ikke-europeiske flyselskapet Avianca som skulle operere flyvingen fra tredjestaten Storbritannia til Colombia.

Nordmannen må derfor få klagen behandlet av britiske forbrukermyndigheter.

Har du et tips om uvanlige flyklager?

Har du et tips om uvanlige flyklager?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om uvanlige flyklager, og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?