Norwegian

Får ikke lenger bruke cashpoints

- Dette viser jo at det kan ha vært lurt å stå på kravet om å få tilbake penger og ikke poeng, sier Forbrukerrådet.

STOPP FOR CASHPOINTS: Nå får du ikke bruke cashpoints til å betale for flybilletter og annet flyrelatert hos Norwegian. Forbrukerrådet sier dette viser at man alltid bør velge penger fremfor poeng, i en refusjonssituasjon. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
STOPP FOR CASHPOINTS: Nå får du ikke bruke cashpoints til å betale for flybilletter og annet flyrelatert hos Norwegian. Forbrukerrådet sier dette viser at man alltid bør velge penger fremfor poeng, i en refusjonssituasjon. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert

Mandag gikk Norwegian ut med nyheten om at de vil fryse bonus- og kundefordelsprogrammet sitt fram til gjenreisningen av selskapet er gjennomført.

REISERÅD: Skal du reise til et rødt land, må du huske på dette. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Ikke mulig å bruke cashpoints

I en e-post til Norwegian-kunder skriver de at de innfører noen midlertidige endringer i lojalitetsprogrammet, Norwegian Reward - og en av endringene er at det ikke vil være mulig å opptjene eller bruke cashpoints eller Rewards når man bestiller reiser.

Selskapet varsler i tillegg at det også etter pausen kan bli en mulig begrensning på bruk av cashpoints som betaling, inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.

De melder imidlertid at de samtidig forlenger gyldigheten av alle bonuspoeng som utløper 31. desember i år, med ett år.

«Vi forstår at dette kan være frustrerende for medlemmene våre som gjerne vil benytte seg av Reward-programmet, og vi beklager ulempene dette medfører. Vårt mål er å gjenåpne Reward så fort virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift,» skriver selskapet.

- Viser det kan være lurt å stå på kravet

Siden mars har både SAS og Norwegian tilbudt cashpoints som kompensasjon for avbestilte flybilletter. Forbrukerrådet har hele tiden oppfordret forbrukere til å velge refusjon framfor verdisjekker eller cashpoints.

Dette som nå skjer med cashpoints hos Norwegian, understreker nettopp viktigheten av å velge penger framfor poeng, sier Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet:

- Dette viser jo at det kan ha vært lurt å stå på kravet om å få tilbake penger og ikke poeng, og det er utrolig kjedelig for alle de som nå sitter med mye penger i cashpoints, sier Høst.

- Nå ønsker jo Norwegian at medlemmene av fordelsklubben skal få glede av opptjente poeng seinere, men konkursbehandlingen og de nå varslede tiltakene viser hvor sårbare kundene er i en vanskelig situasjon for selskapet. Vårt klare råd var å be om pengene tilbake, men det var ikke bare enkelt for forbrukerne å velge dette alternativet på nettsida deres dessverre, sier Høst videre.

- Kan rette krav mot kredittyter

Høst sier videre at Forbrukerrådet registrerer at Norwegian ikke kan råde over bonuspoengene mens selskapet er under rekonstruksjon.

- Men vi tar for gitt at Norwegian, hvis de kommer ut av denne prosessen uten å gå konkurs, vil gjøre alt de kan for at gode kunder fra tidligere vil nyte godt av sine opparbeidede cashpoints – uten at disse taper verdi, sier Høst.

Hun minner om muligheten til å rette eventuelle krav om refusjon for billetter, mot kredittkortselskapet.

- For enkelte vil heller ikke en slik videreføring av cashpoints med Norwegians nye forretningsstruktur være godt nok. Disse bør være klar over muligheten til å rette krav mot kredittyter dersom den opprinnelige reisen ble betalt med kredittkort, sier Høst.

Hun påpeker at denne endringen i bruk av cashpoints, gjør at verdien av disse vil bli redusert for mange. Og hun sier at dette etter Forbrukerrådets syn vil oppfylle kravene om å få penger refundert fra kredittyter, altså banken:

- Når Norwegians reisetilbud endres til ikke å omfatte langdistanseflyginger eller Norwegian omgjør eller reduserer verdien av cashpointsene på annen måte, får ikke forbrukerne muligheten til å nyttiggjøre seg cashpointsene som forutsatt. Når forbrukernes forutsetninger for å akseptere cashpointsene brister på denne måten, er det etter vårt syn grunnlag for å rette et tilbakebetalingskrav mot banken. Forbrukerrådet oppfordrer bankene til å være rause med forbrukere angående cashpoints som stammer fra et kredittkjøp og akseptere kortreklamasjon der krav mot Norwegian ikke har ført fram, sier Høst til Dinside.

- Rett krav mot banken

- Hva råder dere kunder som har slike poeng, til å gjøre?

- Det er dessverre lite å gjøre slik situasjonen er nå før situasjonen er avklart for Norwegian. Forbrukere som har bedt om refusjon i penger, har som utgangspunkt fortsatt krav på å få pengene utbetalt, men på grunn av den pågående rekonstruksjonen, vil selskapet være forhindret fra å refundere kunder med krav fra før rekonstruksjonsprosessen startet. Har du betalt for billetten med kredittkort, kan du rette krav mot banken din, sier Høst, og understreker:

- Vi forventer at kundene beholder verdien av sine cashponts og at Norwegian gjør hva de kan for å sikre dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer