Er en lampe som varsler om teknisk feil i flyet det samme som en teknisk feil når det gjelder flypassasjerenes rettigheter?
- Ja, mener Forbrukerrådet.
- Nei, i dette tilfellet ble ingen teknisk feil funnet og ingen komponenter ble skiftet. Vi kan dessverre ikke imøtekomme krav om kompensasjon, mente flyselskapet Norwegian.
Dermed ble Jarleif Vågen og kona Renate Tytingvåg, samt de to barna på 12 og 15 år, nektet erstatning når flyet fra Tromsø til Oslo var sju timer forsinket. Men de ga seg ikke. Og det var lønnsomt.
Trøbbel
Norwegianflyet ble forsinket med 6 timer og 59 minutter fra Tromsø torsdag 7. juli - og Vågen mente at de, i tillegg til mat og drikke, hadde krav på 250 euro i kompensasjon for forsinkelsen for hver av de fire i familien.

- Ved avgang fikk vi beskjed fra kapteinen om et teknisk problem med kommunikasjonsutstyret. Kapteinen kunne etter hvert meddele at alt som kunne prøves for å rette på feilen var forsøkt, foruten et siste feilrettingsforsøk ved å gjøre flyet helt strømløst. Dette ble så forsøkt, uten hell, forteller Jarleif Vågen.
Ny melding
- Etter dette var forsøkt kom beskjeden, med en skuffet tone i stemmen, om at vi da måtte ut av flyet og tilbake til terminalen med buss, fortsetter Vågen.
- Det ble også kommunisert at det var en tekniker på vei fra Oslo med en ny del, og at flighten vår ville ha avgang ca. kl. 23:00.

Dumper prisene
Ved 22-tida fikk de beskjed om at en eller flere teknikere hadde ankommet og de ble jobbet så fort som mulig med å bytte delen i flyet, og rett før re-boarding fikk de beskjed om at delen var byttet/reparasjonen fullført og at boarding snart ville starte fra den opprinnelige gaten.
Takk for hjelpen
- Etter fullført boarding takket kapteinen teknikere fra Oslo, som reiste til Oslo på samme fly som oss, for godt gjennomført arbeid med reparasjon av den tekniske feilen, og flyet var straks i lufta litt før klokka 24.00
- Dette hendelsesforløpet står i sterk kontrast til svaret jeg fikk fra Norwegian da vi sendte inn kravet om såkalt EU-kompensasjon for forsinkelsen:
Ny kontakt
- Jeg ønsket at Norwegian sjekket saken en ekstra gang etter avslaget og sendte inn en ny klage fordi jeg mente den første var behandlet feil.
Ifølge selskapets kaptein og informasjonen inne i terminalen var det snakk om teknisk feil og ikke verken streik, dårlig vær, terrorisme eller andre ekstraordinære omstendigheter.
- Skulle det ikke være en teknisk feil så måtte kapteinen ha fortalt passasjerene en løgn, med detaljer som da bare var oppfunnet, ettersom Norwegian kom med en forklaring var en annen enn beskjeden vi mottok i terminalen og inne i flyet, sier Jarleif Vågen.
Ikke ekstraordinært
Jarleif får støtte fra Forbrukerrådet.
- Tekniske feil er i utgangspunktet ikke en ekstraordinær omstendighet. Det samme gjelder falske positiver og andre tilfeller av fantomfeil. Feilmeldinger som viser seg å likevel ikke være noe, er hendelser som skjer av og til, og er innenfor den alminnelige driftsrisikoen til flyselskapene. Med andre ord, ingen ekstraordinær omstendighet. Passasjeren kan få behandlet saken sin i transportklagenemnda, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet til DinSide.

Klar beskjed: - Hjelper oss veldig
Men Norwegian sto på sitt. Avslaget ble opprettholdt.
- Gjort feil
Først da DinSide tok kontakt med Norwegian ble det en annen løsning på klagesaken. Vi har tidligere omtalt en liknende sak.
- Har passasjerene rett til kompensasjon når et varsel i cockpit gjør at flyet ikke kan ta av?

Smitte ved flyplasser: - Sjekk deg!
- Vi følger alltid gjeldende europeisk regelverk, som regulerer kunders rett til kompensasjon. Vi ser derimot at vi har gjort en feil i denne saken. Vi beklager dette, kunder som har sendt inn krav blir kontaktet av oss på nytt, sier informasjonsrådgiver Silje Glorvigen til DinSide.
Dermed kan familien Vågen/Tytingvåg se fram til kompensasjon på 11 300 kroner for ulempen med den lange forsinkelsen.

Har du et tips om trøbbel med flyreiser?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om problemer etter flyreiser som du vil fortelle om på DinSide/Dagbladet? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?