Flyrettigheter

Får tusenlapper etter dette

Norwegian nektet, men nå har de snudd.

KAN SMILE: Jarleif Vågen og kona Renate Tytingvåg ga aldri opp kampen mot Norwegian. Foto: Privat
KAN SMILE: Jarleif Vågen og kona Renate Tytingvåg ga aldri opp kampen mot Norwegian. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er en lampe som varsler om teknisk feil i flyet det samme som en teknisk feil når det gjelder flypassasjerenes rettigheter?

- Ja, mener Forbrukerrådet.

- Nei, i dette tilfellet ble ingen teknisk feil funnet og ingen komponenter ble skiftet. Vi kan dessverre ikke imøtekomme krav om kompensasjon, mente flyselskapet Norwegian.

Dermed ble Jarleif Vågen og kona Renate Tytingvåg, samt de to barna på 12 og 15 år, nektet erstatning når flyet fra Tromsø til Oslo var sju timer forsinket. Men de ga seg ikke. Og det var lønnsomt.

Trøbbel

Norwegianflyet ble forsinket med 6 timer og 59 minutter fra Tromsø torsdag 7. juli - og Vågen mente at de, i tillegg til mat og drikke, hadde krav på 250 euro i kompensasjon for forsinkelsen for hver av de fire i familien.

- Ved avgang fikk vi beskjed fra kapteinen om et teknisk problem med kommunikasjonsutstyret. Kapteinen kunne etter hvert meddele at alt som kunne prøves for å rette på feilen var forsøkt, foruten et siste feilrettingsforsøk ved å gjøre flyet helt strømløst. Dette ble så forsøkt, uten hell, forteller Jarleif Vågen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.