To personer reiste i fjor høst fra Stansted lufthavn i London til Oslo Lufthavn Gardermoen med Ryanair.
De to krevde kompensasjon fra flyselskapet, da de mente at flyet var tre timer og to minutter forsinket. (Regelen for å få denne er at flyet er mer enn tre timer forsinket).
Selskapet på sin side avviste kravet, da de hevdet at flyet var akkurat tre timer forsinket.
Dermed endte saken i Transportklagenemnda for fly.
Ifølge opplysninger fra Ryanair, ankom flyet akkurat tre timer etter oppsatt rutetid. Ifølge nemnda har selskapet imidlertid ikke opplyst om tidspunktet gjaldt for når flyet landet, eller om dette var tidspunktet flyet parkerte ved gate eller dørene ble åpnet.
- Det er tidspunktet for når dørene åpnes og passasjerene kan forlate flyet som er relevant når tidspunktet for faktisk ankomsttid skal beregnes, påpeker nemnda.
Ettersom selskapet ikke har forklart, eller dokumentert dette nærmere, legges det til fem minutter på tiden selskapet har opplyst.
Dermed blir forsinkelsen regnet til tre timer og fem minutter, og nemnda slår fast at passasjerene har krav på standardkompensasjon på 250 euro hver. Altså totalt nærmere 6000 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger