Hver uke tar vi opp klagesaker som kommer inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly. Her havner saker som turoperatøren eller flyselskapet og kunden ikke greier å bli enige om på egen hånd. Rundt 40 prosent av sakene som behandles i reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, får medhold.
Skroll ned for mer.
Feil type rom

Paret reiste til Tenerife med sin sønn og en kamerat av sønnen. De hadde bestilt treroms for fire personer, men fikk ved ankomst beskjed om at de måtte bo i to toroms i stedet. Denne løsningen ville de ikke godta, men alternativer ble ikke tilbudt. De voksne ville ikke la barna bo alene på et rom, og måtte følgelig dele seg. De mener dette sterkt reduserte utbyttet av ferien.
Støyende byggearbeider
Ikke nok med at de fikk feil rom: Utenfor rommene pågikk det gravearbeider - oppstart før åtte om morgenen, og arbeider helt frem til klokken 17. Selv om det i katalogen stod opplysninger om at de måtte regne med noe støy grunnet byggearbeider, mener klagerne at dette ikke kunne karakteriseres som bagatellmessig. De kunne ikke bruke balkongen før arbeidene var avsluttet.
Støy og romtildeling gjør at turistene krever et prisavslag på halve reisens pris.
En bra løsning
Turistenes turoperatør Ving beklager at det kan oppstå situasjoner der innkvartering ikke blir i følge avtalen. De mener imidlertid at de har kommet med en god løsning gitt at barna som var med på turen var henholdsvis 16 og 17 år gamle. Med leiligheter vegg i vegg kunne de samle seg om måltider etc.
Om byggearbeidene sier selskapet at de var i den tro at arbeidene hadde stoppet opp på grunn av en konkurs. De har ikke mottatt klager om støy fra andre gjester, og er ikke villige til å gi klagerne prisavslag.
6.000 kroner i avslag
Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser holder i dette tilfellet med klagerne. De peker på at en pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt. I dette tilfellet fikk ikke de reisende den leiligheten som var bestilt. Mangler gir grunnlag for forholdsmessig prisavslag om de ikke avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlige ulemper for de reisende. I dette tilfellet er nemnda enige med klagerne i at løsningen med to toroms ikke er tilfredsstillende.
Om støyen sier nemnda at Ving ikke har gitt konkrete kommentarer, og at de derfor finner det sannsynlig at støyforholdene stemmer med klagers beskrivelse, og at den overstiger hva klagerne kunne forvente ut fra opplysningene i katalogen.
Totalt mener nemnda at disse manglene gir rett til et forholdsmessig prisavslag, og setter beløpet til 6.000 kroner totalt.