SAS-streiken:

Fikk bilkjøpet dekket av SAS

Var streikefast og fant en kreativ løsning for å komme seg hjem.

INGEN AVGANG: SAS-flyet fra Kirkenes lufthavn gikk aldri etter at SAS-streiken var et faktum. Dermed måtte passasjerene finne andre løsninger. Foto: Odd Roar Lange
INGEN AVGANG: SAS-flyet fra Kirkenes lufthavn gikk aldri etter at SAS-streiken var et faktum. Dermed måtte passasjerene finne andre løsninger. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

Pilotstreiken i SAS skapte store problemer for mange. Og kreativiteten ble satt på prøve for en rekke reisende som ikke fant alternative fly eller flyreiser for å komme seg til det planlagte reisemålet.

Familien Skøien fra Elverum valgte å kjøre 4485 km til Tyrkia da flyet deres ble kansellert. Og familien var ikke alene om å finne annerledes løsninger i løpet av de 15 dagene streiken var et faktum.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Fant løsningen

For kreativ var også mannen fra Bærum som stod streikefast i Kirkenes i Finnmark da SAS-streiken var et faktum.

- Streiken førte til at mannen ikke kom seg hjem med SAS. Og det fantes ingen alternative flyruter for mannen. Han valgte derfor en annen løsning, forteller SAS-pressesjef Tonje Sund til DinSide.

- Mannen gikk til nettsiden Finn.no og fant en bruktbil til under 20 000 kroner som var til salgs i Kirkenes. Mannen kjøpte bilen og satte seg deretter bak rattet og kjørte de nærmere 1900 kilometerne hjem til Bærum, fortsetter pressesjefen.

LANG TUR: Fra Kirkenes Lufthavn Høybuktmoen og til Bærum er det nærmere ett døgns sammenhengende biltur. Foto: Odd Roar Lange
LANG TUR: Fra Kirkenes Lufthavn Høybuktmoen og til Bærum er det nærmere ett døgns sammenhengende biltur. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Prisverdig

- Vi setter pris på at folk finner gode løsninger når slike ting inntreffer. Og vi ønsker å ha en god dialog med kundene i en supervanskelig situasjon. Mange strandet på ulike reisemål og det var ekstremt vanskelig å finne alternative reisemåter for å komme seg hjem.

Og i dette tilfellet fikk mannen hele kravet sitt til SAS dekket av flyselskapet

- SAS har valgt å dekke bruktbilkjøpet til mannen samt bensin til reisen i sin helhet. Pengene er allerede overført til flypassasjeren som endte som bilist, bekrefter Tonje Sund.

Dette har man krav på

Hvis flyet blir innstilt, uansett tid i forveien, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
  • Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
  • Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Uforutsette utgifter

Du har altså valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting av reisen, uansett årsak til at flyet blir innstilt.

Du kan også ha rett til en kompensasjon (erstatning) samt refusjon av uforutsette utgifter.

Som uforutsette utgifter regnes utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen samt transport til og fra overnattingsstedet osv.

Og - i spesielle tilfeller: altså kjøp av en rimelig bruktbil.

- Refusjon av ubrukte billetter skjer i løpet av sju dager fra da kravet sendes inn til oss. Når det gjelder andre krav om erstatning så blir disse behandlet manuelt, og da tar det litt lengre tid, sier Tonje Sund.

Du kan lese mer om rettigheter her.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer