Det å reise med separate billetter kan alltids medføre en risiko. Om rutetidene endres, kan det ruinere hele turen, og som regel står man da på bar bakke, dersom man ikke har bestilt gjennomgående tur.
Det som kan se ut som en glipp fra flyselskapets side, gjør imidlertid at kvinnen som skulle reise fra Trondheim til Oslo med SAS, og derfra videre til Madeira i Portugal med Ving, er tilkjent erstatning fra Transportklagenemnda for fly.
Endring
Vedkommende skulle reise 25. januar, og fikk 25. november e-post fra SAS om ruteendring. Denne var på fem minutter, og det var likevel god tid til å rekke flyet til Madeira.
I dagene fram mot turen fikk hun to standard-e-poster fra SAS, deriblant at det nå var mulighet til å sjekke inn.
Kvinnen så ikke på disse, da hun likevel måtte sjekke inn bagasjen på Trondheim lufthavn.
Rakk ikke flyet
Dermed ble overraskelsen stor da hun møtte opp på flyplassen og fant ut at hun var flyttet over på et annet fly en time seinere, noe som gjorde at hun ikke rakk reisen videre.
SAS hevder på sin side at de har sendt beskjed om endringen på e-post 4. januar, og at klager ikke har krav på erstatning. Vedkommende opplyser imidlertid at hun aldri har mottatt denne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger