Fikk ikke bli med flyet

Klagerne måtte overnatte i London - flyet var overbooket.

Publisert
Sist oppdatert

Klagerne skulle reise til København fra London en søndag kveld, men fikk ikke bli med flyet. Årsaken var at selskapet hadde overbooket maskinen. Resultatet var store utgifter, og en ekstra natt i London. Neste fly gikk 12 timer senere.

Skroll ned for mer.Klagerne var på Gatwick, men måtte til Heathrow for å overnatte på hotell. Mellom flyplassene tok de buss, og betalte billetten selv. Forsinkelsen førte også til at de ikke rakk jobben neste dag, og de vil ha erstatnig både for bussbillettene og tapt arbeidsfortjeneste.

Ansvaret hos SAS

Selskapet som fløy passasjerene var Maersk Air. Men billettene var kjøpt hos SAS, og Maersk flyr såkalt code share, da SAS ikke har egen maskin på denne ruten. SAS sier at passasjerene har fått erstatning etter Maersks regler, og i overensstemmelse med Europakommisjonens regler for overbooking. Klagerne har mottatt 1.200 kroner hver.

Reklamasjonsnemnda for rutefly sier at det kommer frem av billettene at SAS er avtalesluttende fraktfører og dermed ansvarlig for hele reisen. De sier derfor at det er riktig at klager tar saken opp med SAS, og at nemnda kan behandle klagesaken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer