Flybilletter:

Fikk sjokkregning - advarer andre

- Helt forkastelig, freser pensjonistparet etter at de måtte punge ut.

REISEGLADE: Peter og Ruth Jaffe er glade i å være på reisefot - men ikke glade i bestillingskrøll. Foto: Kennedy News and Media
REISEGLADE: Peter og Ruth Jaffe er glade i å være på reisefot - men ikke glade i bestillingskrøll. Foto: Kennedy News and Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

11. august skulle Ruth (79) og Peter (80) Jaffe fly med Ryanair fra London til Bergerac i Frankrike.

Dagen før avreise sjekket Ruth Jaffe inn på nettet, og betalte 22 pund for to seter ved siden av hverandre.

Hun trodde at hun hadde sjekket inn begge veier, og lastet ned billettene.

Dagen etter dro de til Stansted lufthavn - og da innså Ruth Jaffe tabben.

Hun hadde bare sjekket inn på - og lastet ned billettene til - returreisen.

Det kostet ekteparet dyrt, melder nyhetsbyrået Kennedy News and Media.

ENDRING: Mange jublet da «Friends» kom til strømmetjenesten HBO Max. Men nå reagerer blodfansen. Video: Rød Løper Vis mer

Tvunget til skranken

Ruth Jaffe sier at hun synes at Ryanairs nettside var forvirrende, og at flyselskapet forsøkte å få henne til å legge til «det ene og det andre» mot betaling.

- Jeg skjønte ikke at jeg bare sjekket inn for returreisen. På flyplassen forsøkte jeg å skrive ut boardingkortet på en automat, men det sto at innsjekk var stengt og at jeg måtte henvende meg i skranken, sier hun.

Paret måtte sjekke inn i Ryanair-skranken, og fikk skrevet ut hvert sitt boardingkort.

Deretter fikk de beskjed om at dette ville koste dem 55 pund per person, altså nærmere 1500 kroner.

KVITTERING: Ruth Jaffe fikk denne kvitteringen etter å ha punget ut nærmere 1500 kroner for å få sjekket inn på flyplassen. Foto: Kennedy News and Media
KVITTERING: Ruth Jaffe fikk denne kvitteringen etter å ha punget ut nærmere 1500 kroner for å få sjekket inn på flyplassen. Foto: Kennedy News and Media Vis mer

- Hadde ikke annet valg

Ruth Jaffe forteller at hun kokte innvendig.

- Jeg tenkte at dette var helt forkastelig, men jeg hadde ikke annet valg enn å punge ut. Det var utrolig stressende, sier hun.

Hun klagde til kvinnen i skranken.

- Hun sa at jeg måtte klage til Ryanair. Jeg hadde råd til det, men jeg ble forbanna. Vi er heldige som kan betale, men for en familie hadde det vært en katastrofe, sier hun.

Les hva Ryanair svarer nederst i saken!

Langet ut

Da Ruth og Peter Jaffe kom hjem igjen og fortalte dattera om det store gebyret, var dattera snar med å legge ut en melding på X/Twitter.

Slik lød meldingen:

«Hei, Ryanair, foreldrene mine, som er i 70- og 80-åra, hadde ved et uhell lastet ned retur-boardingkortene i stedet for de utgående, og dere belastet dem 110 pund for å skrive dem ut på flyplassen. 110 pund for to papirstykker som tok ett minutt. Skam dere.»

I skrivende stund har nærmere 160 000 trykket «liker» på innlegget, og i kommentarfeltet går det hett for seg:

- Ryanair er det verste flyselskapet! Burde bli unngått for enhver pris, skriver en.

- Jeg har ikke hørt én eneste positiv ting om dem, skriver en annen.

Ingen selvkritikk

Selv mener Ryanair at de ikke har gjort noe galt, og at det er kundene sitt ansvar å sjekke hvilke betingelser og vilkår de har godtatt.

En talsperson forklarer overfor Kennedy News and Media at passasjerene kan sjekke inn på nett inntil før to timer før avgang.

Gjør de ikke dette, kan de fram til 40 minutter før avgang sjekke inn på flyplassen.

Men - sjekker man inn på flyplassen, må man betale det samme gebyret som Ruth og Peter Jaffe gjorde.

- I samsvar med Ryanairs betingelser og vilkår - som disse passasjerene godtok da de bestilte reisen - sjekket de ikke inn på nett før de ankom Stansted, til tross for at de dagen i forveien fikk en påminnelse på e-post, sier talspersonen.

Sorry, not sorry

Selskapet kaller gebyret for et «innsjekkingsgebyr».

- Passasjerene ble korrekt belastet for innsjekkingsgebyret, som er 55 pund per person, sier vedkommende.

Personen viser til at de alltid sender passasjerene sine en påminner om sjekke inn på nett.

- Alle passasjerer som reiser med Ryanair godtar å sjekke inn på nett før de ankommer flyplassen. 24 timer før avgang får alle passasjerer tilsendt en e-post eller SMS som minner dem på å gjøre dette, sier talspersonen, før vedkommende avslutter:

- Det er leit for passasjerene at de ignorerte e-postpåminnelsen og unnlot å sjekke inn på nett.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer