I september reiste paret Robin Holmedal og Monica Nilsen på pakketur med Star Tour til Tyrkia.
Planen var å leve livets glade og late dager i Gümbet, på hotellet Club Bozok. Slik gikk det ikke.
- Først virket ikke døren inn til hotellrommet, forteller Holmedal til DinSide.
- Og da vi fikk åpnet den, kjente vi lukten av fuktskader og råte.
Dopapir og skitt
Deretter gikk det slag i slag.
- Vasken og dusjen så ikke ut
- Det falt gammelt dopapir ut av aircondition-anlegget
- Fliser løsnet fra veggen
- Badet var fullt av fuktskader og råte
- Brune flekker var inngrodd i lakenet og madrassen
Krevde nytt hotell
- Det går ikke an å pusse tennene i den vasken der vet du, sukker Holmedal.
- Jeg hadde ikke forventet et helt strøkent rom, men man trenger i alle fall ikke bli dårlig av å bo der, fortsetter han.
Hvorfor er det ulovlig å bruke sine egne hodetelefoner på flyet?
Mannen i venneparet de reiste med er utdannet rørlegger, og kunne fort konstatere at rommet var fuktskadet. Så Holmedal og Nilsen fryktet rett og slett for helsen sin. Som han sier: "Sopp og råte er ikke akkurat det beste å bo i en hel uke".
Paret klaget derfor til en av reiselederne, som tok en titt på rommet. Ifølge Holmedal sa hun at rommet ikke var fuktskadet, og at det "bare var møkk som kunne vaskes bort".

Imidlertid skal flere andre også ha klaget på liknende forhold på sine rom, og det skal ha vært dårlig stemning blant de reisende. Holmedal og Nilsen krevde å få et nytt hotell.
"Elendig behandlet"
Paret kom til hotellet i 11.00-tiden. I 19.00-tiden på kvelden var de på plass i et nytt hotell.
I mellomtiden skal Holmedal ha tatt en rekke telefoner til både reiselederne i Tyrkia og til Star Tour i Norge. De fikk tilbud om et all inclusive-hotell, men måtte da legge mellom mange tusen kroner, noe de ikke ønsket. Paret forsøkte også å finne et nytt hotell på egen hånd, men endte opp med å få et nytt hotell uten mellomlegg av Star Tour.
Holmedal er langt fra fornøyd med hjelpen de fikk, men forteller at turen ble fin da de endelig kom seg på plass i det nye hotellet.
- Jeg føler meg helt elendig behandlet. Til den prisen vi betalte regner vi med at hotellet skal være sjekket. Det er det vi betalte Star Tour for, sier Holmedal.
- Vi kunne jo heller reist uspesifisert og satset på at vi fikk et hotell vi i det minste ikke ble dårlige av å bo på.
På dette hotellet kan du sjekke inn og ut helt selv

Star Tour beklager
Reiseselskapet legger seg helt flate.
- Kunden fikk flytte til et annet hotell, men det skal selvfølgelig være unødvendig å styre så mye som disse måtte. Det beklager vi, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour til DinSide.
Hun forteller at selskapet sjekker alle hoteller før de sender nordmenn dit. Samtidig understreker hun at de ikke har ressurser til å sjekke samtlige rom, og at de heller ikke "sjekker alle hotellene hver uke". Hun understreker også at hotellet har fått gode kritikker av andre gjester, som tydeligvis har vært heldigere med rommene sine.
Ifølge rapportene hun har fått, fikk Holmedal og Nilsen tilbud om både et all inclusive-hotell og det rimeligere hotellet samtidig i 17.00-tiden. Altså seks timer etter at paret kom til det første hotellet.
- Slike ting skal ikke skje, men det kan skje, og da er det vår jobb å prøve å løse det på en mest mulig smidig måte for kunden. Det skal ikke være slik, fortsetter Larsen-Vonstett.
Fikk erstatning
De to parene fikk totalt 2.500 kroner som plaster på såret fra Star Tour. Dette skal dekke den tapte dagen, samt transport til det nye hotellet.
Ifølge Holmedal fikk ikke de andre gjestene den hjelpen han til slutt fikk, og rådet er derfor klart:
- Mitt tips er å ikke være redd for å klage. Stå på krava, anbefaler han.
Hotellet skal nå få streng beskjed om å skjerpe seg. Om hotellet ikke kan vise til forbedring, vil ikke Star Tour sende sine gjester dit lenger.
Det spiller ingen praktisk rolle for Holmedal. Han sier han aldri vil reise med Star Tour igjen, uansett.