Jevnlig omtaler vi klagesaker som har vært oppe til behandling i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og fra nykommeren Klagenemnda for rutefly. Denne klagen er behandlet i den førstnevnte nemnda, da flyuhellet skjedde under en reise med charteroperatøren Apollo.
Fikk pose i hodet
Det var etter landing på Gardermoen, ved hjemkomst fra en feriereise til Santorini, at uhellet skjedde. Ifølge klager hadde flyvertinnen om bord i Novair-flyet stappet flere poser med taxfree varer i hattehyllen over klageren. Da en medpassasjer åpnet luken til hyllen over den uheldige klageren, falt en av disse posene ut og traff klageren i hodet. Han begynte å blø, og fikk ifølge klager selv ødelagt klær for 3.500 kroner. Han krever Novair for refusjon av disse utgiftene.
Beklager, men nekter ansvar
Novair flyr charterturister for reiseselskapet Apollo. Flyselskapet vedkjenner imidlertid ingen skyld i saken. De beklager hendelsen, men forsvarer seg med at de alltid opplyser om at taxfree varer ikke må plasseres i hattehyllene.
Apollo på sin side beklager hendelsen, men henviser til klagers reiseforsikring for erstatning av utgifter til legehjelp og ødelagte klær. De understreker at de ikke finner grunnlag for å gi kompensasjon.
Nemnda gir klager medhold
Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser påpeker at det er fraktførers ansvar dersom en reisende blir skadet om bord på flyet, så lenge ikke selskapet kan bevise at de har tatt alle mulige forholdsregler for å forhindre dette. Og i akkurat dette tilfellet, hvor flyvertinnen stod bak den fatale plasseringen av taxfree posen, konkluderer nemnda med at fraktfører ikke har tatt alle mulige forholdsregler. Ifølge nemnda gir dette klager rett til erstatning, i størrelsesorden 3.500 kroner som var det klager krevde.
Flere klagesaker
Ut på tur?
Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise: