Allerede så langt tilbake som i 2003 skrev vi om oppfinnelsen som gir flypassasjerene airbag-beskyttelse. Den gang skulle Virgin Atlantic ha tatt det i bruk i enkelte seter.
Likevel har vel de færreste av oss sett en airbag som sikkerhet i setebeltet på flyet. Og av mange er konseptet sett på som relativt poengløs, da man har lett for å tenke at fly faller ned, ingen overlever.
Men dette stemmer ikke med virkeligheten. For mange ulykker med fly, også nylige ulykker, viser at passasjerene kan gå uskadd fra borde om de har vært skikkelig beskyttet. Det gjelder for eksempel krasjlandingen på Hudson River ved New York og også ulykker der flyet kjører av rullebanen.
Her er rådene som kan redde liv om flyet kommer ut for en ulykke
Nye standarder
Nye sikkerhetsstandarder i USA blir i følge Federal Aviation Administration (FAA) innført i løpet av oktober i år, etter en innfasingsperiode på hele 21 år. Kort forklart sier reglene at man i nye seter må beskytte passasjerene mot krasj med styrke på inntil 16 ganger tyngdekraften (tilsvarende bilkrasj front-mot-front i moderat hastighet).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger