Fire av ti skal jobbe i ferien

Og dette får skylden.

Ferie, men ikke helt. For fire av ti nordmenn. Foto: Colourbox.com
Ferie, men ikke helt. For fire av ti nordmenn. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

37,6 prosent av oss har planer om å jobbe i ferien. Det er 4,4 prosentpoeng flere enn i fjor, og tilsvarer 980.000 personer, skal vi basere oss på tall fra Statistisk Sentralbyrå over antall sysselsatte her i landet. Og det er en større andel menn enn kvinner som tar med arbeidet inn i fridagene. Jobbvanene avdekkes i en undersøkelse InFact har gjort for Xtra personell.

– Menn kan lære av kvinner å legge jobben til side. Arbeidsgivere kan dessuten tilrettelegge bedre for arbeidstakerne sine, og arbeidstakere kan ta et oppgjør med sin egen holdning til å ta jobben med på ferie. De risikerer å brenne ut, sier adm. dir. Kristian Fæste i Xtra personell.

Nå SKAL du ta ferie, det er faktisk lovpålagt.

Ustabile tider gir utrygge arbeidstakere

Endrede ferievaner med større spredning på ferieperioden, er en av årsakene. Plutselig er ikke hele Norge stengt i juli lenger, og arbeidstakere som har ferie vil derfor i perioder måtte følge opp kunder og andre forbindelser som ikke har fri samtidig.

– Dette dreier seg nok også om utrygghet som følge av finanskrisen og at tempoet i arbeidslivet, og forventningene til tilgjengelighet er skyhøye. For mange er det rett og slett ikke mulig å ta ferie på «gamlemåten». Da er det tross alt bedre å ta jobben med seg enn å sitte på kontoret mens familie og venner hygger seg i solen, sier Fæste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer