Flyreiser

Fjerner knappen

Vil gjøre dette umulig på flyreisen.

«Krangleknappen» fjernes nå fra flere fly. Foto: Odd Roar Lange. Video: Jenny Emilie Aas Vis mer
Publisert

En flyreise kan være en stor fornøyelse og en rask og behagelig måte å forflytte seg på. Men, det kan også bli til et lite mareritt.

Og blant årsakene til dette er flypassasjerenes mulighet til å slå ned seteryggen. En anledning til å gjøre reisen ekstra behagelig for den som sitter i dette setet, men ikke uten ulemper for den som sitter bak.

Finn din neste reise her (annonselenke)

Irritasjon

Er du blant dem som irriterer deg kraftig over medpassasjerer som slår ned seteryggen slik at det blir ekstra trangt hos deg?

I så fall er dette gode nyheter.

De som utvikler flyseter er i godt i gang med å skape framtidas flyseter, som gjør nedfellbarmuligheten ved å trykke på den såkalte recline-knappen, overflødig. Det gjelder først og fremst for kort- og mellomdistanseflyginger.

Det er CNN som forteller om den oppsiktsvekkende flyseteutviklingen.

Fast sete

Allerede for 15 år siden ble en ny generasjon av superlette seter lansert for flyprodusentenen. Disse setene hadde ikke hadde en tilbakebøyningsfunksjon. I stedet var de «forhåndsbøyd», i noen som bar en vinkel et sted mellom helt oppreist og lett tilføyd.

FJERNER KNAPPEN: Krangleknappen i flyet blir fjernet på mange flyruter. Foto: Odd Roar Lange
FJERNER KNAPPEN: Krangleknappen i flyet blir fjernet på mange flyruter. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

I utgangspunktet var dette mest rettet mot lavprisselskaper. Disse selskapene opererer vanligvis flyginger som varer bare noen få timer og er kjent for å kutte ut alle ekstrafunksjoner.

De nye setene kunne ikke slås ned, men fikk en konkav «bøtteform» som gjorde at passasjeren bak kunne plassere knærne på hver side av «bøtta», og dermed få et par ekstra centimeter med kjærkommen plass.

Derfor gjør de det

Men betyr et par cm egentlig så mye?

CNN har gjort dette regnestykket:

Det er omtrent 30 rader med økonomiklasse på et fly som en Boeing 737 eller Airbus A320 der forrige generasjon seter var plassert med 76 centimeter mellom et punkt på ett sete og det samme punktet på setet foran. Dette er i hovedsak din plass minus tykkelsen på selve setet.

Hvis et flyselskap kan spare tre cm med plass per rad, blir det 90 cm i alt, noe som tilsvarer en hel ekstra rad med seter.

Sparetiltaket

I løpet av det siste tiåret har forskjellige seteprodusenter lansert sine forhåndsbøyde seter sammen med andre måter å spare disse centimeterne på.

En av de mest anerkjente er den tyske seteprodusenten Recaro, kjent utenfor luftfarten for meget gode bilseter.

- Flyselskapet kan velge en forhåndsdefinert ryggstøttes vinkel på 15 eller 18 grader under setekonfigureringsprosessen, forklarer Recaros administrerende direktør, Mark Hiller.

- Dette hjelper enten med å gi mer komfort ved å øke ryggstøttevinkelen eller oppfylle spesielle layouter med spesifikke passasjertellinger. I tillegg gir det lavere kostnader, færre bevegelige deler på setet, forbedret pålitelighet og forenklet vedlikehold – og lav vekt og kostnad, uten behov for mekanismer og så videre, sier Hiller.

For flypassasjerer i Norge er det imidlertid ikke snakk om store forandringer med det første.

- Det er per i dag ikke planer hos oss om å ta bort recline-knappen på våre fly som standard, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.

Pass på

De slanke setene som tidligere hovedsakelig ble brukt av lavprisselskaper, installeres nå også hos fullserviceflyselskaper. En av årsakene er at disse konkurrerer direkte mot lavprisselskapene, påpeker CNN.

Dette gjør de blant annet ved å tilby ekstra beinplass i økonomiklassen for salg foran i økonomiseksjonen i flyet. Disse setene har både lademuligheter og AC-strømuttak, mens vanlig økonomi kan være forhånds-bøyd og uten strømuttak eller bare med en USB-uttak.

Dette kalles hybridseksjonen, så vær oppmerksom på dem neste gang du bestiller flybillett.

Du kan sjekke dette blant annet via nettsida Seatguru.com

Hva mener du om seteknappen?

Hva mener du om seteknappen?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om flyreiser og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart