Reisetips:

Fjerner skyhøye taxipriser

Slik bestiller du billigst taxi fra Oslo Lufthavn

AUTOMATISK BESTILLING: SIik ser den nye bestillingsautomaten for taxier ut. Foto. Oslo lufthavn
AUTOMATISK BESTILLING: SIik ser den nye bestillingsautomaten for taxier ut. Foto. Oslo lufthavn Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flypassasjerer som har tatt taxi fra Oslo Lufthavn har i lang tid slitt med å finne den billigste og beste taxiløsningen. Nå fjerner Oslo Lufthavn taxikøene rett utenfor ankomsthallen. Og via en ny bestillingsløsning skal problemet med skyhøye priser løses.

Noen fikk den 40 minutter lange taxituren fra Oslo Lufthavn og inn til sentrum av Oslo for noen hundrelapper. Andre valgte «feil» taxiselskap og måtte ut med langt over 1000 kroner. Ulikheten skapte forvirring og irritasjon. Men nå innfører landets hovedflyplass en løsning som skal fjerne problemet og gjøre det enklere for de reisende.

SOMMERDEKK: Med en momentnøkkel sikrer du deg at sommerdekkene sitter hele sommeren. Video: Rune Korsvoll. Vis mer

Dette får du vite

Den nye og heldigitaliserte løsningen skal sikre at de reisende vet hva det koster og har full valgfrihet med tanke på pris og biltype.

– Dette har vi gledet oss til. Selv om de aller, aller fleste har hyggelige opplevelser med taxisjåførene hos oss, har vi sett enkeltepisoder der reisende melder at de nærmest føler seg lurt og har hatt dårlige opplevelser, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby i en pressemelding.

BILLIGERE REISE: Oslo lufthavn vil ha slutt på overprisede drosjeturer fra Oslo Lufthavn. Foto: Odd Roar Lange
BILLIGERE REISE: Oslo lufthavn vil ha slutt på overprisede drosjeturer fra Oslo Lufthavn. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Etter en anbudsrunde falt valget på Rubynor Flytaxien som ny operatør på Oslo Lufthavn.

Du får velge

Den nye løsningen gjør at den reisende selv kan velge mellom taxiselskapene, biltype, antall seter og fasiliteter, og Avinor håper nå at skyhøye priser og ugreie opplevelser hører fortida til.

Du skal få vite prisen på turen før du trykker på «bestill».

– Nå har de reisende selv kontrollen. De bestiller enkelt og greit en bil via de digitale skjermene og så kommer taxien kjørende fra en holdeplass et lite stykke unna terminalen, forteller Stine Ramstad Westby.

Opprettholder konkurransen

I samarbeid med Rubynor Flytaxien har Avinor vektlagt at det fortsatt skal være konkurranse på Oslo Lufthavn.

– Det vil være prisvariasjoner og selskapene avgjør selv hvilke priser de tar, forteller Trym Ulstein, direktør i Rubynor Flytaxien.

– Vi ser allerede nå at differansen mellom høyeste og laveste pris er mindre enn noen gang. Det viser at systemet nærmest har virket før oppstarten, tilføyer han.

Målet er altså at taxikunder skal kunne velge taxi ut fra kvalitet, bilmodell, taxiselskap og pris i forkant av taxituren.

– Og vi legger vekt på at taxisjåfør skal få en arbeidsplass som er fri for konflikter og med god lønnsomhet, avslutter Trym Ulstein.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer