Det er Ypartnerships National Leisure Travel Monitors siste rapport fra det amerikanske reisemarkedet, som viser at reisende i økende grad ønsker hjelp av reisebyrå når de skal på ferie. Det skriver VIA Travel Norge i en pressemelding.
19 prosent av de spurte brukte et tradisjonelt reisebyrå for å innhente informasjon og priser, mens 17 prosent brukte reisebyrå til å foreta bestillinger. Det er en økning på to prosent fra året før. Andelen som bare brukte internett ligger på 53 prosent, en nedgang på tre prosent.

Det er de som er over 60 år som i størst grad bruker reisebyrå, mens yngre folk heller mot å bestille reisen på egenhånd.
Nettet mest lettvint
Majoriteten av de spurte, rundt 2/3, hadde brukt nettet for å finne informasjon om reisemål, mens 60 prosent hadde bestilt en ferie på nettet. Majoriteten mente også at reisebestilling på nett var mest lettvint, og at det var her man finner de beste prisene.
Vil ha konkursvern for flyreisende
Ønsker ekspertise ved spesialferier
Likevel, de som skulle på en ferie som besto av flere komponenter, for eksempel fly, hotell, cruise og opplevelsestur, fant det mest effektivt å kontakte et reisebyrå enten personlig eller over telefon for å få hjelp.
- Konklusjonene fra undersøkelsen viser at tidsklemme og travle dager gjør at flere søker hjelp, i tillegg til at mange ser reisebyråenes styrke når det gjelder reiseplanlegging. De søker gjerne informasjon på nettet, men ender allikevel opp hos reisebyrået for å få bekreftet sine valg og foreta de siste transaksjonene, sier administrerende direktør i VIA Travel Norge, Mette Valeur i en pressemelding.