Konkursen i Flyr:

- Flere muligheter

Disse får pengene tilbake etter konkursen i Flyr.

GODE MULIGHETER: Alle som har betalt reisen sin med kort får pengene sine tilbake etter Flyr-konkursen. Foto: Odd Roar Lange
GODE MULIGHETER: Alle som har betalt reisen sin med kort får pengene sine tilbake etter Flyr-konkursen. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tusenvis av norske flypassasjerer blir rammet av konkursen i Flyr. Ingen av selskapets kommende flyginger blir gjennomført, og passasjerer som trenger å reise må kjøpe flybilletter hos andre selskaper.

Mange lurer nå på om de får billettpengene sine tilbake.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Og for de fleste vil dette gå greit. Har du betalt reisen med kredittkort eller bankkort (såkalt debetkort) vil kortselskapet betale pengene tilbake, siden reisen aldri ble noe av.

Pengene er reddet

Kortselskapene har fortsatt pengene dine hos seg, fordi Flyr ikke fikk penger for andre flyginger enn de som ble gjennomført.

Dette gjør det enda enklere med refusjon.

Og Forbrukerrådets reisejusekspert Thomas Iversen har gode nyheter til dem som har betalt via andre betalingskanaler.

- Ja, du får pengene dine tilbake fra kortutsteder uansett hvilket selskap som håndterte betalingen. Betaling kan typisk håndteres av selskaper som Vipps, Klarne, PayPal og Nets. Så lenge kjøpesummen er trukket fra et betalingskort er betalingstjeneste uten betydning ,

- Også typen betalingskort er likegyldig, sier Thomas Iversen. Han understreker at alle kredittkort, samt debetkort fra både Visa og MasterCard gir deg rett på refusjon når flyvningen blir innstilt og selskapet er konkurs.

Har du betalt via Klarna eller PayPal så finnes det egne rettigheter på toppen av det som følger av kortavalen (debetkort) og finansavtaleloven (kredittkort).

Har du bestilt billetter via et reisebyrå så kan du både klage til byåret og til kortutsteder. bør du kontakte selskapet for å få pengene dine tilbake.

Dette sier Flyr

Flyr sier dette via sine nettsider:

Vi oppfordrer alle som har bestilt billett hos oss til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon.

Bobestyrer vil overta alt ansvar for Flyr. Selskapet vil dele kontaktinformasjon på www.flyr.com så snart den blir tilgjengelig.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer