- Per i dag finnes det ingen lovregler som spesielt garanterer passasjerenes rettigheter ved kansellerte flyreiser, sier Tor Simonnæs, juridisk rådgiver i Luftfartstilsynet.
- Har selskapet ikke tatt spesielle forbehold i sine transportvilkår kan det kreves erstatning i henhold til generell avtalerett dersom passasjeren lider et økonomisk tap. Fører kanselleringen til at formålet med reisen blir meningsløs for passasjeren, kan uansett billettprisen kreves refundert.
Å få pengene tilbake er jo alltid greit, men er en først på reisefot er det jo litt bittert å bli stående igjen med skjegget fullt av postkasser i avgangshallen på Torp. Har ikke selskapene plikt til å hjelpe passasjerene med et annet fly?
- Vi vil alltid gjøre vårt beste for å hjelpe våre passasjerer med å booke om reisen til bestemmelsesstedet, alternativt kan passasjeren avbryte reisen og få billetten refundert i henhold til regler sier Trine Løvberg i informasjonsavdelingen i SAS.
Hun legger til at der årsaken til forsinkelsen er situasjoner SAS kan kontrollere, som for eksempel tekniske problemer eller streik innen selskapet, vil de også tilby mat og drikke ved ventetid utover to timer, og eventuelt overnatting om det skulle bli nødvendig.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger