Det er ingen tvil om at forsinkelser og kanselleringer kan være irriterende når du skal ut og reise. Samtidig er det nok mange som ikke er klar over hvor gode rettigheter man faktisk har som passasjer som reiser i, eller fra Europa:
Dette fikk undertegnede et godt eksempel på da to av husstandens familiemedlemmer skulle reise over Atlanteren, og flyet videre fra Amsterdam 22:25 ble forsinket med åtte og en halv time, etter å ha reist fra Oslo. Dermed bar det rett på hotell betalt av flyselskapet, for å vente på ny avgang klokka 07:00 neste morgen.
Mange ville nok dermed tenkt at man da har fått det man skal - en gratis natt på hotell i påvente av ny flyavgang.
Men nei - og her kommer det viktige budskapet:
Sjekk alltid rettighetene dine - og ta deg jobben med å be om det du har krav på. Hvis ikke kan du i verste fall gå glipp av flere tusen kroner, som flyselskapene faktisk skal betale deg.
Dessverre er det slik at du selv må finne ut, og be om, å få disse pengene. Flyselskapene kaster ikke pengene etter deg uten at du tar tak selv og ber om det du har krav på. Men det er en relativt liten jobb med tanke på hvor mye du faktisk kan få:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger