Flyklager: Trege fly og tapt bagasje er verstinger

Flypassasjerer klager mest på forsinkede fly, kansellerte fly og tapt bagasje.

Publisert
Sist oppdatert

Reklamasjonsnemnda for rutefly har gjort opp status for sin første sesong i drift. Av 29 klager er 13 behandlet, seks overført til behandling i 2003, og noen har blitt gjort opp i minnelighet før behandling.

Skroll ned for mer.Nemnda kan slå fast at vi klager aller mest på forsinkelser, kanselleringer og tapt bagasje. Av de sakene nemnda har behandlet, har klagerne fått medhold i tre av dem, mens syv ikke fikk medhold. Tre saker ble avvist av nemnda.

Slik klager du

De som kan klage er ruteflypassasjerer hos Braathens, SAS og Widerøe, som har betalt billettene sin selv. (Fra 2004 kan også passasjerer hos Norwegian klage via nemnda.) Det er også mulig å klage på tjenester knyttet til salg av flybilletter hos disse selskapene fra reisebyråer som er medlemmer i Norsk ReiselivsForum (NRF).

1. Du må først ta opp saken med flyselskapet, skriftlig. Flyselskapene har gjerne et eget reklamasjonskontor som behandler slike henvendelser.

2. Klag så fort som mulig. Flyselskapene har egne tidsfrister når det gjelder for eksempel skadet eller forsinket bagasje. Hos SAS skal f.eks. erstatningskrav på skadet bagasje gjøres omgående, og senest sju dager etter mottakelse. Ved forsinkelse skal klagen presenteres flyselskapet innen 21 dager etter at du har mottatt bagasjen. Hovedregelen er: Klag så fort som mulig. Da slipper du å krangle med flyselskapet om ikke overholdte tidsfrister, det er lettere å få opplart saker, og det er lettere å bli trodd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer