Flyreisende får felles klagemur

Til den nye Flyklagenemda kan du klage på norske og utenlandske flyselskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Godt nytt for alle flyreisende - fra nyttår blir det innført en ny klageordning for flypassasjerer.

Da opprettes nemlig den splitter nye Flyklagenemnda. Denne nemda skal behandle alle typer flyrelaterte saker - alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller under flyreisen. Og det kan klages på både norske og utenlandske selskaper, skriver Forbrukerrådet.

I dag finnes det to klageorganer for flypassasjerer: Klagenemnda for rutefly, som behandler klager på norske flyselskaper, og Luftfartstilsynet, som behandler klager på utenlandske selskaper ved brudd på EU-forordningen. Nå får forbrukerne en felles klagenemnd fra 1. januar 2009.

- Sikres lik behandling

- Forbrukerrådet har arbeidet for en felles utvidet klagenemnd for flypassasjerer de siste årene, og er svært fornøyd med at flypassasjerene nå får den samme klagemuligheten uansett om de flyr med et norsk eller utenlandsk selskap, sier seniorrådgiver Elise Marie Korsvik i en pressemelding.

- Dette vil i tillegg føre til at all informasjon blir samlet på et sted og at flypassasjerene blir sikret lik behandling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer