Godt nytt for alle flyreisende - fra nyttår blir det innført en ny klageordning for flypassasjerer.
Da opprettes nemlig den splitter nye Flyklagenemnda. Denne nemda skal behandle alle typer flyrelaterte saker - alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller under flyreisen. Og det kan klages på både norske og utenlandske selskaper, skriver Forbrukerrådet.
I dag finnes det to klageorganer for flypassasjerer: Klagenemnda for rutefly, som behandler klager på norske flyselskaper, og Luftfartstilsynet, som behandler klager på utenlandske selskaper ved brudd på EU-forordningen. Nå får forbrukerne en felles klagenemnd fra 1. januar 2009.
- Sikres lik behandling
- Forbrukerrådet har arbeidet for en felles utvidet klagenemnd for flypassasjerer de siste årene, og er svært fornøyd med at flypassasjerene nå får den samme klagemuligheten uansett om de flyr med et norsk eller utenlandsk selskap, sier seniorrådgiver Elise Marie Korsvik i en pressemelding.
- Dette vil i tillegg føre til at all informasjon blir samlet på et sted og at flypassasjerene blir sikret lik behandling.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger