Flere og flere flypassasjerer opplever å få økonomiske ekstrakostnader når flyselskap kutter rutetilbudene på grunn av økonomiske problemer. Hva er da din rettighet som kunde?
Til tross for at flypassasjerer ifølge EU-regelverket har rett på kompensasjon i de aller fleste slike tilfeller, er det ofte så tidkrevende å kreve kompensasjon at kunden til slutt gir opp og ender med å betale alt selv.
Klag på ferien nå!
Kunden får svi
Det finnes utallige eksempler: Ett av dem har vi i egen redaksjon. Fagredaktør Pål Joakim Olsen bestilte en flytur til Düsseldorf med Lufthansa gjennom internettbookingtjenesten Orbitz.com. Plutselig ble hjemturen endret fra kl. 19.05 til 07.30, noe som betydde at han ville miste en hel dag i Tyskland. Lufthansa sa at endringen var Orbitz feil, mens Orbitz skyldte på Lufthansa.
Enden på visa var at Olsen måtte kjøpe ny billett med Norwegian, som hadde et fly hjem som passet med den opprinnelige bestillingen.
- De endret billetten min, mot min vilje, som jeg fikk svi for. Det eneste de kunne tilby var fly morgenen dagen etter. Da måtte jeg i så fall betale enda en natt på hotell, og jeg droppet å endre billetten, forteller Olsen til DinSide.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger