Flyselskapene mister en million kolli

Og 42 millioner kommer ikke frem som de skal.

Publisert
Sist oppdatert

En ny rapport fra Air Transport Users Council (AUC) viser at flyselskapene rotet bort en million bager og kofferter i 2007. 42 millioner kom ikke frem som de skulle. Det skriver BBC News.

AUC konkluderte med at problemet med forsinket eller tapt bagasje aldri har vært større. Og det er et problem at ikke passasjerer får kompensasjon som de burde, mener organisasjonen. Det gjelder spesielt passasjerer som ikke har kvittering for innsjekket bagasje.

- Hvis noe går galt, burde flyselskapene kompensere passasjerene på en skikkelig måte, sa AUC-sjef Tina Tietjen til BBC News.

Hun forteller at de ser mange tilfeller der passasjeren ikke får igjen verdien av bagasjen de har mistet. Det er også et problem at passasjerer ikke får dekket nødvendige innkjøp når bagasjen er forsinket.

Hva dekker reiseforsikringen når bagasjen blir borte? Sjekk her for en oversikt.

Her er noen av sakene rapporten omtaler:

  • En passasjer anslo verdien av sin tapte bagasje til 11.000 kroner. Siden han ikke hadde kvitteringen, utbetalte flyselskapet bare 800 kroner.
  • En passasjer krevde 7.600 kroner for et ødelagt surfebrett. Han fikk bare 660 kroner, da han ikke hadde kvittering for bagasjen, og siden brettet var tre år gammelt.
  • Ryanair utbetaler ofte ikke mer enn 15 pund, rundt 150 kroner, uansett hvor mye bagasjen er forsinket.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.