En ny rapport fra Air Transport Users Council (AUC) viser at flyselskapene rotet bort en million bager og kofferter i 2007. 42 millioner kom ikke frem som de skulle. Det skriver BBC News.
AUC konkluderte med at problemet med forsinket eller tapt bagasje aldri har vært større. Og det er et problem at ikke passasjerer får kompensasjon som de burde, mener organisasjonen. Det gjelder spesielt passasjerer som ikke har kvittering for innsjekket bagasje.
- Hvis noe går galt, burde flyselskapene kompensere passasjerene på en skikkelig måte, sa AUC-sjef Tina Tietjen til BBC News.
Hun forteller at de ser mange tilfeller der passasjeren ikke får igjen verdien av bagasjen de har mistet. Det er også et problem at passasjerer ikke får dekket nødvendige innkjøp når bagasjen er forsinket.
Hva dekker reiseforsikringen når bagasjen blir borte? Sjekk her for en oversikt.
Her er noen av sakene rapporten omtaler:
- En passasjer anslo verdien av sin tapte bagasje til 11.000 kroner. Siden han ikke hadde kvitteringen, utbetalte flyselskapet bare 800 kroner.
- En passasjer krevde 7.600 kroner for et ødelagt surfebrett. Han fikk bare 660 kroner, da han ikke hadde kvittering for bagasjen, og siden brettet var tre år gammelt.
- Ryanair utbetaler ofte ikke mer enn 15 pund, rundt 150 kroner, uansett hvor mye bagasjen er forsinket.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger