Flystreik:

Flyselskapet skal ta regninga

Det er ikke bare ved innstilt eller forsinket hjemreise du har krav på erstatning av flyselskapet.

FLYSTREIK: Norwegian er blant selskapene som den siste tida har innstilt en rekke flyavganger som følge av streik blant flyteknikere. Foto: Shutterstock / NTB
FLYSTREIK: Norwegian er blant selskapene som den siste tida har innstilt en rekke flyavganger som følge av streik blant flyteknikere. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Dagbladet satt onsdag formiddag 1 time og 20 minutter i telefonkø hos Norwegians kundeservice, før vi omsider kom igjennom, for å få svar på hva reisende har krav på ved kansellert eller innstilt avgang med Norwegian.

Vedkommende i andre enden av røret kunne opplyse at flyselskapet ikke dekker utgifter for hotell og leiebil i den perioden du ikke får bruk for det på grunn av utsatt reise som følge av streik, med mindre hotell og eventuell leiebil er bestilt gjennom Norwegian.

- Ikke fullt oppdatert

Etter to år uten reising på grunn av pandemien, er det i år flystreik som setter en stopper for mange reiselystne nordmenn.

Mange opplever i disse dager å få flyene sine kansellert og innstilt som følge av flytekniker-streik, tekniske problemer og bemanningstrøbbel.

Presseansvarlig hos Norwegian, Andreas Hjørnholm, sier at det ikke skal ha noe å si hvor du bestiller fra, og at dersom dette er tilfelle, er ikke vedkommende på kundeservice fullt oppdatert.

Videre forteller han at det er årsaken til kanselleringen som avgjør om reisende kan ha krav på tilbakebetaling av deler av regningen fra hotellet.

- Mens lovverket på området nevner streik som et forhold som fritar flyselskapet fra krav, er rettspraksis i dagens situasjon uklar, sier Hjørnholm.

Han anbefaler de som opplever liknende, å sende sitt krav til Norwegian, slik at de kan foreta en konkret vurdering på situasjonen.

Standardisert erstatning

Juridisk seniorrådgiver, Thomas Iversen, forteller at reisende i utgangspunktet har krav på å bli transportert til sluttdestinasjonen så snart som mulig. Dersom reisen din bli innstilt eller forsinket i mer enn fem timer, og det nye tidspunktet ikke passer, har man krav på full refusjon.

- I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer som får flyturen kansellert eller mer enn tre timer forsinket, ha krav på en standardisert økonomisk erstatning.

Hvor mye du har krav på varierer på bakgrunn av standardiserte satser, og kan regnes ut på Forbrukerrådets nettsider.

Dette gjelder imidlertid ikke dersom kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll, som for eksempel ekstremvær, opplyser Iversen.

Les mer om hva du har krav på dersom du er rammet av flystreiken her.

DETTE HAR DU KRAV PÅ: Thomas Iversen i Forbrukerrådet opplyser at passasjerer har krav på standardisert økonomisk erstatning, i tillegg til ombooking og full refusjon, dersom man blir rammet av streik. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
DETTE HAR DU KRAV PÅ: Thomas Iversen i Forbrukerrådet opplyser at passasjerer har krav på standardisert økonomisk erstatning, i tillegg til ombooking og full refusjon, dersom man blir rammet av streik. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

Det betyr at dersom reisen din blir utsatt for eksempel et døgn, så har du krav på at flyselskapet tar regninga for hotellet du har booket ved sluttdestinasjon, som du da ikke får brukt på grunn av forsinkelser.

- Den standardiserte erstatningen gjelder uten at passasjeren dokumenterer med kvitteringer hvor stort økonomisk tap vedkommende har. Hvis flyselskapet er forpliktet til å betale, så skal de betale summen uansett. Dette utgjør en forskjell fra tradisjonell erstatning, sier Iversen.

SOMMERFERIE: Dette er triksene du må kunne før din flyreise for å unngå flykaos. Vis mer

Det betyr at flyselskapet også skal måtte dekke utgifter ved eventuell leiebil eller liknende.

Iversen presiserer at det ved forsinket ankomst til destinasjonen kan oppstå tap ved forhåndsbetalt overnatting, leiebil eller andre aktiviteter som ikke kan benyttes. Den standardiserte erstatningen på 250-600 euro er ment å dekke disse tapene, men forbrukeren har like fullt krav på erstatning selv om de ikke har hatt økonomisk tap.

- Dersom passasjeren har økonomiske tap som overstiger den standardiserte erstatningen, må vedkommende kreve det overskytende som et vanlig erstatningskrav. Her er det ingen automatikk, og det er en konkret vurdering om man har krav på tapet erstatttet. For veldig mange vil likevel den standardiserte erstatningen dekke det tapet man har. Man har uansett aldri krav på noen form for dobbelterstatning, understreker Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer