Sommerferie:

Flystreik: Gjør dette nå

Dette må du gjøre for å sikre reisepengene dine.

KØ OG KAOS: Det kan blir lange køer og mye streikekaos for mange ved starten av årets sommerferien. Foto: Odd Roar Lange
KØ OG KAOS: Det kan blir lange køer og mye streikekaos for mange ved starten av årets sommerferien. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra onsdag morgen den 29. juni kan det være streik i SAS. I så fall vil et stort antall av alle SAS sine sommerflyginger bli kansellert.

Flyene blir satt på bakken som et resultat av konflikten mellom SAS-ledelsen og pilotene i selskapet.

To andre streiker?

Men allerede ei uke tidligere et stort antall fly i Norge og ut av landet bli rammet av streik. Fellesforbundet og NHO Luftfart må i mekling 20. juni for å unngå streik blant bakkemannskap på norske flyplasser.

Flyarbeiderne som truer med streik omfatter bakkemannskap som flyteknikere, mekanikere, stuere, sjåfører og rengjøringspersonell.

Det samme gjelder flyteknikerne som truer med streik fra fredag 17. juni.

Dersom disse streiker vil det ramme passasjerer både hos SAS, Norwegian, Flyr, Widerøe og Norse Atlantic Airways.

PASSKAOS: Har du ikke rukket å skaffe deg nytt pass før sommerferien? Frykt ikke, disse stedene kan du besøke uten pass. Reporter: Maja Walberg Klev. Vis mer

Frem til en eventuell streik er det viktig for alle reisende å følge godt med på flyselskapets hjemmeside for å få med seg eventuelle endringer.

Dette skal du gjøre

SAS tilbød ved den forrige streiken i 2019 at alle, uansett prisklasse på billettene, kunne å booke om billettene dersom de skulle reise med selskapet. Dette gjaldt også for lavprisbillettene som i utgangspunktet ikke kan endres.

Det er foreløpig uklart om SAS kommer med samme tilbud hvis det blir streik denne gangen.

Dersom det blir streik så vil det garantert bli lange køer hos SAS sine ordinære telefonnumre.

Det kan derfor være et smart tips å skaffe seg direktenummer til groundhandlingselskapene ved de mindre flyplassene, og ringe disse nummeret på de rolige tidspunktene på dagen.

Altså i de stillere timene mellom flyankomster-/avganger ved de lokale flyplassene.

Har du kjøpt billetter via et ordinært reisebyrå så vil de også kunne hjelpe deg. Dersom du skal reise, men ikke har kjøpt flybillett, hotellopphold og leiebil så kan et reisebyrå være en god løsning siden du her får en reise som dekkes av pakkereiseloven.

Ingen dekning for risiko for streik

Dersom det er svært viktig for deg å reise så kan det være en løsning å kjøpe nye flybilletter med avreise før streiken trer i kraft.

Vær klar over at du ikke kan heve kjøpet og få igjen pengene på grunn av risikoen for en streik.

Det er bare dersom streiken er et faktum at du faktisk har rettigheter.

Reiseforsikringen dekker heller ikke tap du har ved streik. Har du kjøpt og betalt hotellopphold uten refusjonsrett er pengene tapt dersom du ikke møter opp, selv om det skyldes streiken.

Tapt arbeidsinntekt

Dersom du mister arbeidsinntekt på grunn av at du ikke kommer deg dit du skal så har du ingen krav til å få dekket dette.

Men flyselskapet skal hjelpe deg å komme deg til bestemmelsesstedet ved hjelp av annen transport. Eller du kan få pengene for flybilletten tilbake. Disse pengene skal du ha på din konto innen sju dager.

Har du handlet via søkemotor?

Det er ikke sikkert at flyselskapet har informasjon om ditt telefonnummer/e-postadresse.

Dette kan skyldes at du har kjøpt billetten via en såkalt søkemotor som ikke har videresendt disse opplysningene til flyselskapet.

I utgangspunktet skal du ha beskjed om alternative transporttilbud sammen med beskjeden om kanselleringen.

Men søkemotorkunder kan måtte skaffe denne informasjonen på egen hånd. Eller: Du kan gå inn på flyselskapets egen side, lage deg en brukerprofil og legg inn reisen din der.

Få pengene tilbake

Videre skal du tilbys omruting eller heving av billettkjøpet mot full refusjon (også gebyrer) samt utgifter du har hatt til transport til reisens opprinnelige startsted.

Passasjeren skal også tilbys mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetida, samt hotellutgifter og transport mellom flyplass og hotell, som er nødvendig i påvente av alternativ transport/hjemtransport.

Ved kansellering har passasjeren som hovedregel rett til en standardkompensasjon (varierer fra 250–600 € avhengig av flyturens lengde).

Dette gjelder med mindre flyselskapet kan godtgjøre at kanselleringen skyldes «ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått «selv om alle rimelige tiltak var truffet».

Erstatning ved streik

Passasjerens rett til slik EU-kompensasjon ved kanselleringer som skyldes streik er omstridt.

SAS hevdet ved forrige streik at den ikke gir passasjerer rett til EU-kompensasjon. De har tidligere fått støtte for en slik tolkning i Transportklagenemnda.

Men, EU-domstolen kom til en annen avgjørelse.

Og SAS betalt derfor kompensasjon til en rekke reisende ved forrige streik. Vær klar over at dette gjelder for de som skal reise i løpet av en eventuell streiks første 14 dager.

Mister kompensasjonsretten

Dersom flyselskapet varsler deg om en kansellering mer enn to uker fram i tid, mister du retten til kompensasjon, men beholder retten til flybillettpengene tilbake.

Her kan du lese mer om hvordan du skal forholde deg når det gjelder dine rettigheter.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer