Mange sydenreisende finner frem til hoteller de gjerne besøker igjen og igjen. I dette tilfellet ville turistene bo på Hotell Raga i Tyrkia. Det var imidlertid fullt i følge reiseselskapet.

- Favoritthotellet er fullt, sa reiseselskapet.
- Nei, her er det rom, sa hotellet. Foto: Karoline Vis mer
Skroll ned for mer.
Turistene fikk stå på venteliste til hotellet, og trengte kun betale mellomlegg mellom dette og det bestilte hotellet i tilfelle noe ble ledig. De ringte turoperatøren flere ganger før avreise bare for å få beskjed om at det fortsatt ikke var ledige rom på ønskehotellet. Vel fremme tok de kontakt med Hotell Raga, og fikk vite at 13 av den norske turoperatørens 20 leiligheter faktisk stod tomme. Turistene ba om å få bytte hotell, men måtte nå betale et vesentlig større mellomlegg enn ventet. De føler seg lurt, og vil ha prisavslag.
Selskapet er ikke enig
Turoperatøren Ving Norge AS er ikke enig med klagernes fremstilling av saken. De sier at selv om hotellet hadde ledige rom, var dette ikke de rommene selskapet hadde avtale om å bruke. Selskapet sier videre at klagernes opprinnelige hotell var forhåndsbetalt, og at klagerne måtte dekke dette i tillegg til utgiftene for rom på Raga.
Nemnda kommenterer
Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har behandlet saken, og sier i sin uttalelse at de finner det usannsynlig at det skulle være ledige rom uten at selskapet opplyste dette til kunden. De legger til grunn at klagerne ble satt på venteliste, og at de fikk beskjed om at eventuell flytting ville koste et mindre beløp. Dette er Ving bundet av uansett om det skulle føre til tap for dem, gitt at det er ledige rom. Nemnda mener imidlertid at det er mer sannsynlig at klagerne har fått feil opplysninger på hotellet, enn at Ving har fått feil opplysninger om rommene via sitt datasystem. Derfor får klagerne ikke medhold, og det blir ingen erstatning.
Flere klagesaker
DinSide Reise omtaler jevnlig kjennelser fra reklamasjonsnemndene for pakkereiser og rutefly.