Oppdatert: Korrigert til at det er snakk om 150 millioner kroner, ikke over en milliard.
Når et flyselskap avlyser reisen din, er det regler for hva du har krav på. Du skal kunne få tilbake det billetten kostet, men det kan også være snakk om tilleggserstatning. Det får du imidlertid ikke hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet ikke rår over, som uvær eller opptøyer.
SAS har ment at de ikke kan noe for at det blir streik, og derfor ikke skal utbetale erstatning til streikerammede passasjerer, etter pilotstreiken i 2019. Forbrukerrådet har imidlertid ment at en streik ikke er en ekstraordinær hendelse.
I flyselskapets siste kvartalsrapport fremgår det at SAS beregner passasjerenes krav til maksimum 150 millioner svenske kroner for konsernet totalt. Forbrukerrådet peker på at SAS tidligere har sagt at dette dreier seg om 1,18 milliarder kroner.
Får støtte av EU-domstol
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener at en ikke står like maktesløs overfor egne ansatte som overfor værgudene. Etter rådets mening skylder derfor SAS penger til kundene som ble rammet av streiken. Det har EU-domstolen sagt seg enig i.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger