Sydenferien skulle være høstens varme og lyse opplevelse for blinde Hege Nordset Blichfeldt og førerhunden Loke.
Men førerhunden fikk ikke plass på returen på Norwegian-flyet til Norge etter det ukelange oppholdet i Albir. Nå må de ut på en svært lang omvei for å komme seg hjem til Asker.
Hege Nordset Blichfeldt og ektemannen Richard reiste sist uke på det som skulle være en ukelang tur til Albir drøye seks mil nord for Alicante i Spania. Hjemreisen skulle vært mandag kveld den 13. november. Slik blir det ikke. Mer om det litt seinere.
Viktig reisefølge
Med på reisen er, som alltid, førerhunden Loke som i praksis er som Heges øyne. Hun er nemlig født blind etter et feilbehandling rett etter fødselen.
- Å ha en førerhund er helt nødvendig for meg. Og Loke har vært med på utallige reiser både i Norge og til utlandet. Det har aldri vært noe problem - før nå, forteller Blichfeldt til DinSide.
Hun bekrefter at de ved billettbestillingen fikk problemer fordi avkryssingen for at hun må ha med en såkalt «servicehund» forsvant da de måtte klikke seg litt frem og tilbake på nettsiden.
Dette ordnet seg ved Norwegians serviceskranke. For returen måtte de ordne selv. Og det var her det gikk galt. Muligheten for avkryssing var fjernet.
- Vi har forsøkt i flere dager å legge til bestilling for «servicehund» eller førerhund som jeg liker å kalle Loke, men uten å lykkes.
Fullt om bord
Jeg valgte derfor å ringe til flyselskapet.
- På telefon med Norwegians callsenter fikk vi vite at det allerede var booket inn to hunder i kabinen på den returreisen vi hadde kjøpt billetter til.
Og vi fikk til svar at de ikke kan ta med en tredje hund.

De skiller ikke mellom en såkalt veskehund og en førerhund. Dette synes jeg er veldig uheldig.
- Loke er en hund som koster over 400 000 kroner, og kan ikke sendes i lasterommet. Siden han er en førerhund må han være ved siden av meg hele tida, og enten ligge ved føttene mine eller i et sete ved siden av meg. Å ha en stor puddel på fanget i fire timer er ikke et alternativ på flyreisen, sier Blichfeldt.
Førerhundfast før hjemreisen
- Nå er vi førerhundfast i Spania. Dette er har jeg aldri hørt om tidligere. Å være blind er jo ikke noe man velger å være. Derfor synes jeg dette er en dårlig behandling fra Norwegian, sier hun.
Norwegian svarer dette på reaksjonen fra passasjeren:
- Hege har vært i kontakt med vårt kundesenter og vi fortalte da at det ikke var plass til hunden på den flyvningen de ønsket, men at vi kunne booke henne og følget inn på en annen avgang. Det er selvsagt leit at de ikke fikk reise på ønsket dato, men det er veldig viktig at man undersøker om det er plass til hunden før man selv bestiller billetter. I Norwegian gjør vi vårt ytterste for å tilrettelegge for alle våre passasjerer uansett behov, men vi må også følge regler som gjelder for luftfarten, og det er ikke lov for oss å ha mer enn to hunder i kabinen på samme tid, sier senior kommunikasjonsrådgiver, Eline Hyggen Skari, i Norwegian.
Lang hjemreise
Richard og Hege valgte en annen løsning for hjemreisen med Loke.
De droppet direkteruta fra Alicante til Oslo, men flyr onsdag via Helsinki i Finland. Her blir det en overnatting på hotell for trioen før de reiser videre til Oslo dagen etter.

Har du et tips om reiser med hund?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om reiser med hund og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?