Dekker reiseforsikringen en ferietur du har kjøpt og betalt, men ikke får reist på fordi du ikke rekker å få nytt pass eller nasjonalt ID-kort?
If Europeiske, landets største på nettopp reiseforsikring, har fått et «ras» av spørsmål om dette den siste tiden.
Og spesielt etter at Politidirektoratet 18. mai opplyste om sju ukers ventetid på pass nå.
Og innen juli øker ventetida til 10 uker. Og det er etter ventetida på passtime hos politiet. Der er det ikke ledig noen steder i landet før helt i slutten av juli og utover høsten, med unntak av noen få og plutselige avbestillinger.
560 000 norske borgere har meldt behov for nytt pass hittil i år. Det er dobbelt så mange som siste normalår i 2019 før pandemien.

Strammer inn
- Nei, dekker ikke
Kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i If Europeiske har et like klart svar som spørsmålet er tydelig.
- Nei, reiseforsikringen dekker ikke slike tilfeller, sier Handeland til Dagbladet.
- Avbestillingsforsikring?
- Nei. Hos If Europeiske er det som mange kjenner som avbestillingsforsikring, inkludert i selve reiseforsikringen.
Handeland nevner de to «hovedkapitlene» som gir grunnlag for at forsikringen dekker reiser som ikke blir noe av: Uforutsette og akutte hendelser.
- Utgått pass eller mangel på andre, påkrevde reisedokumenter er verken «uforutsett» eller «akutt».
Personlig ansvar
- Selv om situasjonen kom bardus på mange nå tettere på sommerferien, forstår de fleste som spør at det er et personlig ansvar å passe på det, sier kommunikasjonsdirektøren i If Europeiske.
- Hvis flere skal dra på en betalt ferietur, dekker da forsikringen for de som ikke har godkjente reisedokumenter?
- Nei. Men de som skal på turen med pass eller annen ID i orden, kan selvsagt dra på reisen slik den er bestilt i sin helhet.