- Det er svært sjelden vi navngir en klinikk på denne måten, men mener at det er riktig å gjøre i denne saken, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige til Dinside.no.

Legeklinikken forsikringsselskapet advarer mot ligger i populære Puerto Rico på ferieøya Gran Canaria, og lokker til seg nordiske kunder, deriblant flere nordmenn, med skiltet «skandinavisk talende klinikk», selv om klinikken er svartelistet av flere forsikringsselskap og advares mot i flere nettartikler (bare gjør et Google-søk på klinikknavnet).
De siste årene har Gjensidige hatt flere titall kunder som har opplevd å bli svindlet ved dette legekontoret.

- Ikke reis hvis du er syk
Betalte 50.000 kroner for «livsnødvendig» behandling
Én av historiene handler om et ektepar i 70-årene som ferierte på den populære kanariøya i november 2019. Mannen begynt å føle seg dårlig etter noen få dager på øya og bestemte seg for å oppsøke lege.
Da var det forlokkende å oppsøke legekontoret «midt i smørøyet» av Gran Canaria med den forlokkende språklovnaden.
Paret trodde i utgangspunktet at det kunne være luftveisproblemer, bronkitt eller lignende som plaget mannen, men etter en svært grundig undersøkelse på legeklinikken, konkluderte legen med at mannen trengte tre til fire intravanøse behandlinger.

Da paret reagerte på de høye kostnadene, ble legen «helt vill», ifølge dem, og truet med at mannen ville bli sykehusinnlagt dersom de ikke gjennomførte den anbefalte behandlingen.

Slik finner du riktig medisin på utenlanske apotek
Det eldre ekteparet følte seg rett og slett fanget på klinikken, og tenkte at å få mannen frisk var viktigere enn penger i akkurat dette tilfellet. Behandlingen ble imidlertid avsluttet da ekteparet sa at kontoen deres var tom.
Etter hvert besøk ble paret belastet for mellom 5000 og 9000 kroner. Totalt kostet turene til legen nesten 50.000 kroner.

Da de oppsøkte sin norske fastlege etter ferien, fikk de beskjed om at mannen kunne blitt frisk med tabletter som ville kostet kun 120 kroner på det lokale apoteket.

- Kyniske folk
Voll i Gjensidige sier legeklinikken Clinic Diamond International er svartelistet av de aller fleste forsikringsselskapene, men at legene likevel lurer til seg kunder og ber dem betale med kredittkort. «Dere får jo likevel dekket utgiftene når dere kommer hjem», er forklaringen deres.
I tillegg er det en minibank rett utenfor inngangsdøren til legeklinikken, hvor de ber kundene ta ut penger, slik at de kan betale kontant, ifølge Voll.

Rundlurte strandgjester med håndkle-triks
- Dette er kyniske folk som utnytter reisende i sårbare situasjoner, sier kommunikasjonssjefen.
Skadeforebygger Therese Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind forteller Dinside at også de kjenner godt til denne klinikken.
De ønsker at kundene deres alltid skal kontakte alarmsentralen deres hvis de blir syke på reise, for å være sikre på at de får den beste behandlingen.
- Alarmsentralen vår sitter med ei liste over andre legekontor som frarådes i utlandet, som vi sørger for å holde oppdatert til enhver tid, sier Nielsen.

Fraråder reise til europeisk storbyfavoritt i år
Dette svarer legen
Dinside har vært i kontakt med Clinic Diamond International i Puerto Rico på Gran Canaria og konfrontert dem med den ferske forsikringssaken fra Gjensidige, samt alle de negative tilbakemeldingene som finnes om klinikken på nett.
Legeklinikken har ikke gitt Dinside noe svar, selv etter gjentatte forsøk fra vår side.
I 2016 skrev, derimot, Canariajournalen.no om klinikken. Ifølge dem ble klinikken åpnet i 2013 og er drevet doktor Deepa Kiran Kumar Serai, som snakker både norsk og engelsk.
Serai fortalte Canariajournalen at den største kundegruppen til klinikken er nordmenn, etterfulgt av dansker, svensker og finner. Påstandene om at klinikken overfakturerer for behandlingene, ble avvist av doktoren.
- De beste til å svare på om jeg overfakturerer er mine pasienter. Jeg tror de er fornøyde med behandlingen de har fått, og de kommer tilbake hvert år. Hvis de ikke hadde likt behandlingen, ville de ikke betalt meg, sa Serai i 2016.
Hun understreker videre at hun tilbyr pasienter pengene tilbake hvis de ikke er fornøyde, men at ingen av hennes pasienter har vært misfornøyde med behandlingene de har fått.
