Flyselskapene fusjonerer og prisene stiger. Ekspertene spår at mange flyselskaper vil gå konkurs, og flyplasser vil bli lagt ned.
Helt sikkert er det i hvert fall at 60 millioner flyseter blir kuttet før nyttår, noe som utgjør én av 14 flyseter på verdensbasis. I tillegg har billettprisene steget.
Lavprisselskapene sliter med å holde prisene nede på grunn av doblete drivstoffutgifter og mindre inntekter på grunn av lavere etterspørsel. De superbillige flybillettene som har revolusjonert flybransjen de siste årene ser derfor ut til å forsvinne.
Allerede dyrere billetter
Høy oljepris og dårlige økonomiske tider i USA og Storbritannia, som har slått ut på børsene verden over, har altså gjort at flybransjens storhetstid ser ut til å være over.
Når drivstoffkostnadene nå har doblet seg, sier det kanskje seg selv at flyselskapene har måttet sette opp prisene. Hittil har det ikke slått så hardt ut i lommeboka til nordmenn flest. Norwegian og SAS har satt opp prisene med 100 kroner innenlands og 150 kroner utenlands.
Norwegian har i tillegg økt prisene på reiser til Nord-Afrika og Kanariøyene med 250 kroner, og bagasjeavgiften har økt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger