Det norske lavprisflyselskapet Flyr informerte tirsdag at de vil begjære seg konkurs onsdag 01. februar. Selskapet kom med følgende melding på sin nettside tirsdag kveld:
«Flyr lyktes ikke med ny finansieringsplan, og styret har tirsdag kveld konkludert med at det dessverre ikke finnes alternativer for videre drift. Selskapet vil onsdag morgen begjære seg konkurs. Alle Flyrs flyginger er innstilt og billettsalget er stanset.»
DinSide har vært i kontakt med Mina Marie Stenerud-Asmyhr fra Lørenskog, som sammen med kjæresten sin hadde bestilt flybilletter til Málaga med Flyr.
Nå ryker ferien for kjæresteparet.

Disse får refusjon
- Veldig kjedelig
Stenerud-Asmyhr er lærling og forteller at hun hadde spart i flere måneder for å få råd til turen til Spania.
- Det er veldig kjedelig å miste pengene vi har brukt på flybilletter. Vi har kontaktet forsikringsselskapet der vi har forsikring, som ikke kunne hjelpe oss siden vi ikke hadde brukt kredittkort, forteller hun til DinSide.
19-åringen og kjæresten hadde brukt 5000 kroner på billettene.
- Vi har sjekket andre selskaper for å se etter billetter, men de har økt mye og blir for dyrt for oss. Vi har gledet oss i flere måneder og har vanligvis ikke ferie samtidig, så det er kjedelig at vår første ordentlige tur som kjærestepar ryker nå. Vi aner ikke når vi eventuelt får mulighet til å dra på ferie neste gang.
Videre forteller Mina at de heldigvis får tilbake pengene som ble brukt på hotell.
- Vi har avbestilt og skal få pengene tilbake, så det er bra. Det er likevel kjipt at vi mister ferien og vi vet heller ikke når vi får muligheten til å dra på ferie.
Disse får igjen pengene
Tusenvis av norske flypassasjerer blir rammet av konkursen i Flyr. Ingen av selskapets kommende flyginger blir gjennomført, og passasjerer som trenger å reise må kjøpe flybilletter hos andre selskaper.
Mange lurer nå på om de får billettpengene sine tilbake.

Kundene fortviler
Tirsdag meldte NTB at både Norwegian og SAS tilbyr billigere billetter til passasjerer som er strandet som følge av Flyr-konkursen.
- De får et eget avslag. Dette gjelder de som er strandet ute og som skal hjem de nærmeste ukene, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til NTB.
Tilbudet gjelder returer fram til 15. februar.