Fremad med menneskekraft

Kinetiske maskiner i dyreham, drevet av menneskekraft, men ikke slept, dradd eller dyttet vel å merke. En begivenhet beregnet på slike? Selvsagt ... i California.

Publisert
Sist oppdatert

25. til 27. mai samles en gjeng merksnodige typer med sine enda mer merksnodige farkoster for et kinetisk skulpturløp i California. Skjønner du ikke helt hva det er? Vi får prøve på en liten forklaring.

Kinetiske skulpturer

Kinetisk energi eller bevegelsesenergi er den energien et legeme har på grunn av sin bevegelse. Slik definerer Caplex hva kinetisk energi er. Og det er altså hva som skal drive de dyriske skulpturene fremover i dette merkelige løpet i California.

Konseptet oppstod i 1969 etter at en kunstner fant på å lage en mobil skulptur av sin sønns trehjulssykkel. Dette førte til et veddemål om hvem som kunne lage den beste/snåleste menneskedrevne skulpturen. Den konkurransen ble vunnet av en metallskulptør og hans tre meter høye skilpadde ...

Og slik har det fortsatt

Skulpturene skal være menneskedrevne, ingen dytting, sleping eller lagret energi skal brukes, men konkurrentene kan benytte seg av kraften fra vann, vind, sol, tyngdekraft og vennlige romvesener (!) om disse er introdusert for dommerne før løpet.

Alle hjelpemidler som flytemidler og spesialdekk må være ombord i skulpturen/fartøyet under hele løpet. Annet utstyr er sågar påkrevd. Det vil si at deltakerne må ha med sovepose, tannbørste, løpets regelbok (!!), solkrem, myggmiddel og en form for psykisk sutteklut som minst må være på størrelse med en kaffekopp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer