SAS-streiken

- Frustrert

Samme familie på samme ferie med samme klage, men ulike svar fra SAS.

FAMILIETUR MED FORVIKLINGER: To i familien Skare fikk medhold i SAS-klagen. Men seks fikk avslag. Reisen fra Kreta - og klagen - var den samme. Knut Helge Skare i midten med hvit t-skjorte. Foto: Privat
FAMILIETUR MED FORVIKLINGER: To i familien Skare fikk medhold i SAS-klagen. Men seks fikk avslag. Reisen fra Kreta - og klagen - var den samme. Knut Helge Skare i midten med hvit t-skjorte. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Under SAS-streiken i sommer ble reisende oppfordret til å finne egne løsninger for å komme seg hjem etter at hundrevis av flyreiser ble kansellert.

For mange ble løsningen å kjøpe billetter hos konkurrenten Norwegian. Og noen passasjerer kjøpte billetter hos Norwegian for sikkerhets skyld, før kanselleringen av eget fly var et faktum.

Og SAS godkjente i ettertid å refundere disse ekstrakostnadene til passasjerer.

Men SAS behandler ikke passasjerene likt, selv om situasjonen synes å være lik.

Noen får medhold, andre får avslag. Og svaret fra SAS er kanskje ikke det du skulle tro.

Vi kommer tilbake til det.

Ulik praksis

For reisefølget på seks fra Ålesund har ulik praksis ført til at de ikke får kompensasjonen de mener å ha krav på. Mens to andre i samme familie har fått pengene sine.

- Vi føler oss forskjellsbehandlet, sier Knut Helge Skare, som sammen med Gunn Karin Vedlog og Ola V., Silje, Milian og Filipa Jensen-Skare reiste fra Ålesund til Chania på Kreta like før SAS-streiken startet.

Med på reisen var Tobias Vedlog Skare og Mina Sandbakk Lunde som reiste fra Oslo til Chania og tilbake til Oslo.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.