Avbestille Australia-reisen?

- Frykt eller manglende lyst er ikke gyldige grunner

Noen flyselskaper lar deg endre Australia-reisen uten tillegg i pris - men det er ikke noe du kan kreve.

REDD FOR Å REISE? Brannene har herjet i Australia i månedsvis, men frykt eller manglende lyst til å reise er ikke gyldige grunner til å benytte seg av reiseforsikringen dersom man velger å avbestille turen. Om kunden ikke vil reise eller kan ombooke til de nye reiseperiodene så må kunden anse pengene for tapt, sier reisebyrå. Men noen flyselskaper vil likevel hjelpe deg med å endre reisen, uten omkostninger. Foto: NTB scanpix
REDD FOR Å REISE? Brannene har herjet i Australia i månedsvis, men frykt eller manglende lyst til å reise er ikke gyldige grunner til å benytte seg av reiseforsikringen dersom man velger å avbestille turen. Om kunden ikke vil reise eller kan ombooke til de nye reiseperiodene så må kunden anse pengene for tapt, sier reisebyrå. Men noen flyselskaper vil likevel hjelpe deg med å endre reisen, uten omkostninger. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Skogbranner har herjet i Australia i månedsvis. Hva gjør du dersom du har bestilt reise og i lys av brannene er bekymret for å reise eller likevel ikke ønsker å dra?

Kan du avbestille fly, hotell og leiebil - eller taper du da automatisk pengene?

- Kan endre uten omkostninger

Flyselskapet Singapore Airlines er ett av selskapene som flyr til Australia. De er også det av selskapene som sier de ønsker å være fleksible med tanke på ønsker om ombooking, uten ekstra omkostninger for kunden.

Henrik Hanevold, salgssjef for Singapore Airlines i Norge, sier til Dinside at de har fått en del henvendelser, både fra passasjerer og reisebyråer.

- Vi har fått en del henvendelser, men faktisk færre enn jeg hadde forventet med tanke på all omtale som har vært i media. En del av dem som kontakter oss er passasjerer, mens mange av henvendelsene kommer fra reisebyråer på vegne av kunder som har bestilt gjennom dem, sier Hanevold til Dinside.

Han forteller videre at mange av deres passasjerer til Australia bestiller gjennom reisebyrå, og at de som har spesialisert seg på Australia holder tett dialog med sine lokale partnere der nede for å kunne tilpasse reiser og program deretter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer