Passkrisa:

- Fullstendig ansvars­fraskrivelse

Den norske passkrisa er ikke bare lang ventetid på passtime hos politiet og lang leveringstid hos produsenten. Rutinesvikt hos leverandøren gjør også at pass sendes til helt feil adresse. - Fullstendig ansvarsfraskrivelse av politiet, mener ID-ekspert.

PASS FEILSENDES: Feil hos den franske passleverandøren gjør at noen pass sendes i en kabal rundt i landet. «Immidiate action» lovet passprodusent Thales i september. I mai ble 54 nye pass meldt bortkomne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
PASS FEILSENDES: Feil hos den franske passleverandøren gjør at noen pass sendes i en kabal rundt i landet. «Immidiate action» lovet passprodusent Thales i september. I mai ble 54 nye pass meldt bortkomne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Pass kommer på avveie, og feilsendte pass havner på helt andre siden av landet.

Problemet har pågått siden i fjor sommer, ifølge Politidirektoratets dokumenter, som Dagbladet har fått innsyn i.

Det franske selskapet Thales er leverandør av norske pass og ID-kort.

«Rutinesvikt og mangelfull oppfølgning fra Thales har ført til betydelig merarbeid for Politidirektoratet», skriver seksjonssjefen for ID-seksjonen i politiet i en e-post til Thales.

«Pakkemaskinen har hatt feil synk mellom pass og konvolutt, slik at pass til X er sendt til Y, og pass til Y er sendt til Z osv.», skriver Politidirektoratet (POD) i en avviksmelding til Datatilsynet i desember i fjor.

LANG KØ: Slik så første etasje på Politihuset i Oslo ut i slutten av mai, der mange ventet på å få pass. Foto: lars Eivind Bones / Dagbladet
LANG KØ: Slik så første etasje på Politihuset i Oslo ut i slutten av mai, der mange ventet på å få pass. Foto: lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Meldte fra

Tiltaket som ble satt i verk, var å orientere det franske selskapet Thales, slik at de kunne rette feilen.

Datatilsynet responderer med å avslutte saken i januar i år. De legger til grunn at POD har truffet tiltak for å begrense konsekvensene og hindre at det skjer igjen.

Men problemet har ikke opphørt, selv om Thales er orientert og Datatilsynet har avsluttet saken.

Tidligere i mai skrev NRK om fire ulike tilfeller av pass som var kommet på avveie og sendt helt feil person. Blant disse var Christine Opland fra Bærum utenfor Oslo. Hennes pass, som hun bestilte fire uker tidligere, havnet i Bergen. Selv fikk hun passet til en liten gutt fra Trondheim.

Samme periode meldte nyhetsbyrået NTB om 54 norske pass på avveie.

Dette skjedde altså fire måneder etter at Datatilsynet hadde lukket saken.

- Vi har en god dialog med produsenten av pass, Thales. Vi ser alvorlig på dette og forventer at selskapet går gjennom sine rutiner på nytt, skriver Arne Isak Tveitan, seksjonssjef i Politidirektoratet, i en e-post til Dagbladet.

- Ansvarsfraskrivelse

Dette er en altfor slapp holdning, mener Lars-Henrik Gundersen, administrerende direktør i NorSIS (Norsk senter for informasjonssikring). Det holder ikke å melde fra til leverandøren:

- Det er en fullstendig ansvarsfraskrivelse. Politiet må følge opp leverandøren. Vi som innbyggere og innehavere av pass forholder oss til politiet. Politiet må ta tak i problemstillingen og enten endre rutinene, eller følge opp at de rutinene som er der i dag følges som de skal, sier han.

GJENTAR SEG: Når problemet gjentar seg, må POD stille strengere krav til sin leverandør, mener administrerende direktør i Norsis Lars-Henrik Gundersen. Foto: Norsk senter for informasjonssikring (Norsis)
GJENTAR SEG: Når problemet gjentar seg, må POD stille strengere krav til sin leverandør, mener administrerende direktør i Norsis Lars-Henrik Gundersen. Foto: Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) Vis mer

Nå bør det settes i verk tilsyn, mener Gundersen.

- Vi mener Datatilsynet bør iverksette et tilsyn, for dette er grove brudd på personvernet når den type opplysninger som er i et pass kommer på avveie. Særlig når det viser seg at dette ikke et engangstilfelle, men et mønster, sier Gundersen i NorSIS.

Se hva Datatilsynet svarer lenger ned i saken.

Thales beklager hendelsen:

- Thales vil på det sterkeste beklage til dem som ble berørt av feillevering av pass i Norge. Det var omtrent 50 pass som ble sendt feil i denne beklagelige hendelsen. Thales’ eksperter har gjennomført grundige undersøkelser for å identifisere, forstå og bøte på årsakene til denne uvanlige feilen, skriver Lynne Scott Walters, kommunikasjonsdirektør for Thales Norway AS i en e-post til Dagbladet.

Pågått lenge

- Vi vil melde fra om feilen til leverandøren og regner med at de vil gjøre det de kan for å unngå at dette skjer igjen, sa avdelingsdirektør Bjørn-Eirik Vandvik i Politidirektoratet til NTB om de 54 passene på avveie meldt i mai.

Men feilen var på ingen måte ny. Og meldt fra hadde de gjort også nesten ett år tidligere.

I september 2021 var Politidirektoratet kjent med 30 tilfeller av feilsendte pass og nasjonale ID-kort. I tillegg var det registrert flere tilfeller av feilsendt utlendingspass og oppholdskort.

Dette framgår av en situasjonsrapport POD sendte til det franske pass-produksjonsselskapet Thales i september 2021, som Dagbladet har fått innsyn i.

«Politiet er veldig bekymret for situasjonen» skriver de i e-posten til Thales.

Thales på sin side svarer at de er klar over problemet.

Tom for konvolutter

Årsaken til feilsendingene er både feil ved pakkemaskin og feil ved manuell pakking, framgår det av korrespondansen mellom POD og Thales.

I juli 2021 gikk Thales tom for konvolutter som brukes til den automatiske sorteringsmaskinen. Da måtte konvoluttene behandles manuelt, noe som også førte til feilmerking.

Seinere i september hadde POD og Thales et oppvaskmøte.

Thales lovet at de hadde tatt «immidiate actions», slik det framgår av møtereferatet. De hadde satt i verk tiltak.

Men problemet blir ikke borte. I desember sender POD en avviksmelding til Datatilsynet – teknisk svikt, skriver de. Avviksmeldingen gjelder for perioden 15. november til 13. desember.

Totalt 31 personer er oppgitt å være berørt av avviket med feilsendte pass i den perioden.

- Historien viser at dette gjentar seg. Da er det en svikt i Thales’ rutiner og da må POD stille strengere krav til sin leverandør. Det er helt åpenbart, sier Lars-Henrik Gundersen i NorSIS.

Thales svarer slik:

- Hendelsen ble umiddelbart rapportert til Datatilsynet. Thales og politiet gjorde alle de tiltak som er anbefalt i henhold til norsk og europeisk GDPR som oppfølging av slike uheldige hendelser, skriver Scott Walters i e-posten.

Hun legger til at Thales kjenner på et sterkt ansvar overfor sin kunde, det norske politiet, for å gjøre det de kan for å unngå at noe liknende skjer igjen.

- Vi jobber kontinuerlig med å forbedre prosesser, kvalitet og sikkerhet i arbeidet, skriver hun.

KØER: Det melder om kaos og lange køer på flere flyplasser rundt om i Europa. Video: Twitter Vis mer

Sensitive dokumenter

Pass er det mest sensitive dokumentet vi har, mener Gundersen i NorSIS.

- Både opplysningene og det fysiske passet er en gullgruve for kriminelle. Det fysiske dokumentet og opplysningene det inneholder er en lett omsettelig handelsvare i kriminelle miljøer. Dessverre er det mange leverandører som bare krever fødselsnummer, som mobilabonnement eller forbrukslån, sier Gundersen. Han understreker:

- Vi leverer fra oss disse opplysningene for å få et reisedokument, da må man forvente at politiet håndterer disse opplysningene på en trygg måte.

POD forteller at noen hundre pass meldes som forsvunnet i posten hvert år.

- Det er om lag 300 pass som vi antar blir borte i posten i året av over 700 000 forsendelser. Om dette er feilsendinger eller bortkommet i postgangen vet vi ikke, da disse tallene baserer seg på hva folk melder inn som årsak, skriver seksjonssjef Tveitan i e-posten til Dagbladet.

SEKSJONSSJEF: Arne Isak Tveitan, POD. Foto: Nasjonalt ID-senter
SEKSJONSSJEF: Arne Isak Tveitan, POD. Foto: Nasjonalt ID-senter Vis mer

- Alvorlig

Han legger til at de ser på det som meget alvorlig at pass blir borte i posten, mistet eller stjålet.

- Personopplysninger på avveie er meget alvorlig. Slike opplysninger kan misbrukes av kriminelle og folk kan oppleve ID-tyverier, som er meget ubehagelig. At dette skjer er ikke ønskelig eller akseptabelt, samtidig er det et faktum at det kan skje av forskjellige årsaker, skriver Tveitan.

Janne Stang Dahl, konstituert direktør i Datatilsynet, sier til Dagbladet at det er bekymringsfullt at pass kommer på avveie.

- Vi ser en økning i pass som er på avveie eller er feilsendt. Det er urovekkende, men vi er kjent med at politiet og leverandør jobber med å forbedre rutinene, sier Dahl i Datatilsynet.

Hun understreker at noe av økningen kan skyldes at det utstedes veldig mange pass for tiden.

Noe tilsyn kommer Datatilsynet ikke til å sette i verk.

- Foreløpig har vi ingen planer om det, sier Dahl.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer