Fullt mulig å klage

Føler du deg lurt? Er sommerhuset du har leid en byggeplass uten basseng, og skoene fra Milano kun en skygge av det de en gang var, for bare tre dager siden? Nå kan du få hjelp av Forbrukerrådet til å klage og forfølge dine rettigheter i nesten hele Europa.

Publisert
Sist oppdatert

Den lekre, rådyre kåpen du kjøpte i Paris har mistet alle de glitrende stenene i kraven og blekner i solen, de høyhelte skoene kjøpt i en sidegate ved Piazza di Spagna i Roma har allerede mistet en stropp og en hel og bruktbilen du kjøpte av den tilsynelatende tvers igjennom hyggelige kjernekaren i Hamburg er kaputt.

Hva med feriehuset i Spania, som i følge brosjyren var velsignet basseng og hvitkalket sjarm, som viser seg å være intet annet enn en rønne? Ferien er blitt et mareritt, ingen snakker engelsk, ungene skriker og du har blitt lurt trill rundt. Hotellet tar i tillegg dobbel pris av det de annonserte på internett. Hva gjør du? Ønsker du for eksempel å klage uten å måtte gå til rettsak?

Enklere å forfølge dine rettigheter enn du tror

Oppstår det problemer i hjemlandet vet vi som forbrukere alltids litt om hvilke lover og regler som gjelder, og hvor man kan gå for å få hjelp. I Italia, Spania eller Ungarn kan det være verre, ikke minst på grunn av språkbarrieren. Å få reparert en feil på selgers bekostning eller få pengene tilbake for den eksklusive, men ødelagte kjolen er ikke alltid like enkelt på et fremmed språk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer