Går glipp av millioner

Nå vil Forbrukerrådet gjøre det enklere å få refusjon.

TOGTRØBBEL. Mye folk i avgangshallen på Oslo S, etter mange kansellerte togavganger på grunn av snøfallet på Østlandet 17. januar. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
TOGTRØBBEL. Mye folk i avgangshallen på Oslo S, etter mange kansellerte togavganger på grunn av snøfallet på Østlandet 17. januar. Foto: Rodrigo Freitas / NTB Vis mer
Publisert

Etter coronapandemien har punktligheten på norsk jernbane dalt år for år. I fjor var 87,6 prosent av alle togene i rute, noe som er godt under Bane Nors målsetting om at 9 av 10 tog skal være presise.

Ifølge tall fra VG var nesten ett av tre tog i 2023 ikke i rute, noe som er det verste resultatet på ti år.

Bane Nor har lovet forbedringer, men starten på året har vært kjedelig for dem som pendler med tog, med forsinkelser og innstillinger.

Nesten 19 000 refusjonskrav

Etter snøkaoset i Oslo 17. januar har kiollektivselskapene Ruter og Vy har mottatt 18 800 refusjonskrav.

Snøkaoset førte til mange forsinkelser og innstillinger.

– Antall refusjonskrav er nå rundt 11 100, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter til TV 2.

Også Vy har mottatt tusenvis av refusjonskrav.

– Etter 17. januar har vi mottatt 7700 henvendelser, sier kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, til kanalen

VÆRFAST: Jan Erik Husom var en de som irriterte over innstilte tog og manglende kommunikasjonsflyt på Oslo S onsdag 17. januar. Dagbladets reporter Bendik Hansen møtte han påfølgende dag for å se hvordan det gikk. Video: Marie Myklebostad / Dagbladet TV. Vis mer

Få ber om refusjon

Tross alle utfordringene for pendlere, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet at det faktisk er et fåtall av togpassasjerer som klager når toget ikke går som det skal. Åtte av ti spurte svarte at de ikke ba om refusjon sist gang de opplevde forsinkelser på over 30 minutter med lokal- eller regiontog.

Det betyr at togpendlere kan ha krav på opptil 100 millioner kroner i refusjoner, ifølge tall fra Forbrukerrådet. Tallene er basert på et grovestimat basert på tall fra SSB, Jernbanedirektoratet, Bane Nor og Vys årsrapport.

Go-Ahead anslår at de årlig tilbakebetaler rundt 500 000 kroner i refusjoner, mens VY opplyser at de utbetalte 4,6 millioner kroner i 2022, ifølge Forbrukerrådet.

- Det er ingen hemmelighet at norske togpassasjerer opplever forsinkelser relativt hyppig. Samtidig ser vi at det er et stort underforbruk av passasjerrettighetene og krav om å få refundert billettkostnader, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Savner bedre informasjon

For å gjøre det enklere for togreisende å søke om refusjon, har Forbrukerrådet opprettet en togkalkulator der du kan plotte inn togselskap, hva slags tog det gjelder og litt informasjon om hendelsen for så å videresende deg til riktig selskap der du kan be om refusjon.

- Togselskapene burde opplagt informere mer aktivt om hvilke rettigheter passasjerene har hvis toget ikke kommer fram når det skal. Vi håper da også at togkalkulatoren kan bidra til både økt kjennskap, og ikke minst bruk av passasjerrettighetene, sier Blyverket.

Ifølge Forbrukerrådets undersøkelse svarte én av fire at de ikke visste at det var mulig å klage. Nesten like mange svarer at de ikke vet hva de kan kreve.

Du kan klage på periodebilletten

For det er ikke bare enkeltbilletter du kan klage på.

Har du periodebillett, kan du også klage dersom toget blir innstilt eller forsinket.

Bor du for eksempel i Drammen og pendler inn til Oslo med tog, betaler du som voksen 1701 kroner for en periodebillett på 30 dager. Dersom toget ditt er 30 minutter forsinket, har du rett på 28 kroner i prisavslag på periodekortet ditt, viser Forbrukerrådets kalkulator.

Og, dersom du ikke fikk alternativ transport innen rimelig tid, har du også rett på erstatning for dokumenterte utgifter til egentransport. For reiser under 1 time kan du kreve inntil 550 kroner. For reiser mellom 1-3 timer kan du kreve inntil 825 kroner.

- Vi har forståelse for at mange pendlere med periodebillett opplever at det er mye jobb for lite ved å be om refusjon for enkeltforsinkelser. Samtidig er det mulig å samle opp forsinkelser og sende inn krav for disse, forteller Blyverket

Mer om